Porady Kariera i rozwój 10 czynników, które dają Ci motywację do pracy
23.11.2020  | 5 min czytania

10 czynników, które dają Ci motywację do pracy

23.11.2020  | 5 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl
Ocena treści
(4.62)

Odpowiednia motywacja do pracy wpływa na sposób, w jaki realizujesz wyznaczone Ci zadania. Pośrednio decyduje ona także o Twoich osiągnięciach i sukcesach. Dlatego rekruterzy w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej często pytają o Twoje motywatory do pracy. Zidentyfikowanie czynników, które napędzają Cię do działania, może sprawić, że zaczniesz szybciej wspinać się po szczeblach kariery.

Czego dowiesz się z tego artykułu?

• Motywacja w pracy – jakie ma znaczenie?
• Co motywuje do pracy? 10 czynników

Motywacja w pracy – jakie ma znaczenie?

Motywacja do pracy to – najkrócej rzecz ujmując – zestaw czynników, które sprawiają, że znajdujesz wewnętrzną siłę i chęć do działania. Dzięki temu stawiasz sobie coraz wyżej poprzeczkę, wyznaczasz ambitne cele i z własnej woli dążysz do ich spełnienia – co dodatkowo sprawia Ci niezaprzeczalną satysfakcję. Jeśli masz odpowiednie motywatory do pracy, wówczas może ona stać się dla Ciebie prawdziwą pasją i przyjemnością – a nie tylko źródłem pieniędzy potrzebnych do życia.

| Pasja i praca w jednym – jak to zrobić?

Motywacja w pracy może mieć źródła zarówno zewnętrzne, jak i wewnętrzne. Te pierwsze wiążą się zazwyczaj z warunkami zatrudnienia, jakie oferuje Ci firma. Przełożeni mogą bowiem próbować na różne sposoby pokazać, że zależy im na Tobie jako pracowniku – i takie docenienie podwładnego wcale nie musi się przejawiać w postaci odpowiedniej gratyfikacji finansowej. Wewnętrzne źródła motywacji to z kolei takie aspekty, które mogą mieć wpływ na sposób Twojego postrzegania samego siebie, na Twoje poczucie własnej wartości i ogólne zadowolenie z życia.

Motywacja do pracy – popularne czynniki

Co motywuje do pracy? 10 czynników

Prześledźmy zatem, jakie można wyróżnić podstawowe czynniki motywujące Cię do pracy. Oczywiście aby działać ambitnie i efektywnie, nie musisz mieć zapewnionych ich wszystkich. Mogą one też mieć dla Ciebie różną wagę. Przykładowo: dla niektórych osób najważniejszym czynnikiem motywującym do pracy będzie perspektywa zdobycia prestiżu i odpowiedniego statusu społecznego, a dla kogoś innego – możliwość zdobycia pieniędzy, które można wydać na fascynujące podróże czy realizację kosztownego hobby. Pod tym względem wszystko zależy od Twojego osobistego nastawienia do życia i hierarchii wartości.

  1. Pieniądze

Pieniądze to najoczywistszy czynnik motywujący do pracy. Im są one większe, tym zwykle skuteczniej działają i skłaniają Cię do podejmowania dalszych starań. Regularne, mające satysfakcjonującą wysokość wpływy na konto cieszą każdego – nawet jeśli musiałeś na nie ciężko pracować. Większość pracowników uważa też, że bardzo skutecznym motywatorem są premie za wyniki czy też specjalne dodatki – np. stażowe lub liderskie. Takie kwoty, wypłacane niezależnie od stałego wynagrodzenia, pokazują, iż Twoje sukcesy i zaangażowanie dają się przeliczyć na konkretne, atrakcyjne sumy.

| Jak określić wartość Twoich kompetencji?

  1. Prestiż

Zajmowanie prestiżowego stanowiska, nawet jeśli wymaga od Ciebie dużo zaangażowania i energii, jest często uznawane za nagrodę samą w sobie. Dla wielu osób stanowi to najsilniejszą motywację do pracy. Prestiż przekłada się na wysoki status społeczny i szacunek otoczenia. Mogą na to liczyć przedstawiciele bardzo różnych zawodów, jednak często uznaje się, że najłatwiej o to prawnikom, lekarzom czy prezesom dużych korporacji.

  1. Osiągnięcia i uznanie

Do jeszcze efektywniejszego działania pobudza zwykle również osiąganie ambitnych celów, które wywołują uznanie otoczenia. Jesteś wówczas zauważany i doceniany przez pracodawcę, a także współpracowników, rodzinę, znajomych itd. Kiedy zostajesz pracownikiem roku, wygrywasz prestiżowy konkurs czy zdobywasz kluczowy dla firmy kontrakt – stajesz się „bohaterem we własnej pracy” i cieszysz się należytym podziwem otoczenia.

| 5 sposobów doceniania, których chcemy w pracy

  1. Niezależność

Otrzymywanie satysfakcjonującego wynagrodzenia za pracę – które pozwala Ci się stabilnie utrzymać – sprawia, że stajesz się niezależny finansowo. Dzięki temu możesz robić ze swoimi dochodami, co tylko zechcesz. Oczywiście jeśli nie jesteś już na utrzymaniu rodziny, podstawowym Twoim obowiązkiem jest opłacenie wszystkich rachunków i kosztów stałych. Poza tym jednak masz pełną swobodę co do tego, na co przeznaczyć pieniądze zarobione dzięki Twojej ciężkiej pracy. Wyjazd do SPA, rozwijanie swoich pasji, shopping po sklepach z ciuchami, a może weekendowa rundka po klubach ze znajomymi? Rób, co tylko chcesz – nie musisz prosić nikogo o pieniądze, aby zaspokajać swoje potrzeby czy zachcianki!

  1. Rozwój osobisty

Życie zawodowe, szczególnie jeśli jest wymagające, zachęca do pracy nad sobą. Często musisz uczyć się systematyczności, obowiązkowości, asertywności czy skutecznej komunikacji, aby łatwiej i skuteczniej radzić sobie ze swoimi obowiązkami. Wyzwania, przed jakimi stajesz, zmuszają Cię do radzenia sobie w nowych sytuacjach, to zaś przekłada się na Twój rozwój osobisty. Stawiasz sobie bowiem nowe cele, podejmujesz dodatkowe aktywności, opracowujesz plan działania – i nawet się nie spostrzeżesz, gdy dawna stagnacja przemieni się w prawdziwy zapał do samodoskonalenia.

| Jak firmy motywują swoich pracowników?

  1. Rozwój zawodowy

Wyjeżdżasz na szkolenia, kończysz studia podyplomowe, zdobywasz nowe, cenne umiejętności i doświadczenia. Dzięki temu Twoja wartość w oczach potencjalnych pracodawców wzrasta i w przyszłości będziesz mógł wynegocjować jeszcze korzystniejsze warunki zatrudnienia. Każde doświadczenie, które zdobywasz, wszelkie nowo nabyte kompetencje – budują coraz lepszy wizerunek Ciebie na rynku pracy. Dzięki temu prowadzisz swoją karierę w systematyczny, świadomy i ukierunkowany na sukces sposób – a to wartość nie do przecenienia!

  1. Rodzina

Do pracy motywuje również myśl o tym, że masz rodzinę i pragniesz dać swoim bliskim wszystko, co najlepsze. Chcesz więc nie tylko zapewnić im godziwy byt, lecz także zaspokajać ich potrzeby oraz spełniać ich marzenia. Rodzinny wyjazd na wymarzone wakacje, większy samochód, nowy dom czy wyśnione studia na prestiżowej uczelni – praca dla wspólnego dobra może naprawdę sprawiać przyjemność. Warto mieć świadomość tego, że są to ważne cele motywujące Cię do pracy – czasem bowiem łatwo zatracić poczucie, że należy pracować, aby żyć… a nie żyć, aby pracować.

| Pieniądze i work-life-balance, czyli co motywuje nas do pracy

  1. Równowaga między życiem osobistym a zawodowym

Powrót do pracy po miłym weekendzie spędzonym w urokliwej górskiej miejscowości może być całkiem przyjemny! Zupełnie inaczej bowiem wypełnia się swoje obowiązki, gdy jest się wypoczętym, szczęśliwym i spełnionym. Wszelka praca wydaje się wówczas znacznie mniej uciążliwa i łatwiej jest odnaleźć w sobie siłę konieczną do działania. Znalezienie złotego środka między pracą a wypoczynkiem odświeża umysł, pozwala oderwać myśli od codzienności i dodaje energii.

  1. Dobre warunki pracy

Nowoczesne wyposażenie, ładne biuro, wysokie wynagrodzenie, premie, benefity, liczne możliwości rozwoju – te czynniki mogą sprawić, że zaczniesz z chęcią przychodzić do pracy, a Twoja efektywność wyraźnie wzrośnie. Weź wszystkie te aspekty pod uwagę, gdy zastanawiasz się nad podjęciem nowej pracy, bo mają one naprawdę duże znaczenie. Jeśli Twój pracodawca organizuje np. różne eventy dla pracowników, szkolenia, „owocowe dni”, wyjazdy integracyjne czy zajęcia mające na celu zadbanie o stan zdrowia zatrudnionych – wówczas masz poczucie, że firmie naprawdę zależy na Was jako pracownikach. To zaś przekłada się na przeświadczenie, że „gracie do jednej bramki” i że dobro Twojego pracodawcy jest równie ważne, jak Twoje własne.

| W grupie siła, czyli o sposobach wzajemnej motywacji

  1. Miła atmosfera

W pracy ważne są także relacje panujące pomiędzy członkami zespołu. Kreatywni, pracowici, uczciwi i sympatyczni koledzy mogą przyczynić się do tego, że wykonywanie obowiązków zawodowych zacznie sprawiać Ci większą niż dotychczas przyjemność. Dobra atmosfera w pracy jest uznawana za jedną z najważniejszych wartości. W końcu ze swoimi współpracownikami spędzasz zwykle minimum 8 godzin dziennie – nie bez powodu więc firmę określa się żartobliwie mianem „drugiego domu”. Dla wielu osób dobre relacje w zespole są czynnikiem, który powoduje, iż chcą one jak najdłużej pracować w danym miejscu – i naprawdę dokładają do tego wszelkich starań.

Oceń artykuł