Z artykułu dowiesz się:
- Co Cię przybliży do awansu, a co oddali
- Jak zadbać o swój rozwój zawodowy
- Co niszczy atmosferę w zespole
Bezwzględna rywalizacja, brak zaangażowania w bieżące zadania czy psucie atmosfery w zespole – to przykładowe zachowania, które mogą zamknąć Ci drogę do awansu. Aby piąć się po szczeblach kariery, warto zrozumieć, że współpraca, szacunek i dopasowanie do kultury organizacyjnej firmy przynoszą zdecydowanie lepsze efekty niż koncentrowanie się wyłącznie na realizacji własnych aspiracji.
Od dłuższego czasu marzysz o awansie, ale tkwisz na stanowisku, na którym już dawno przestałeś się rozwijać? Być może poprzestajesz wyłącznie na marzeniach, a może… starasz się za bardzo? Błędy, które oddalają Cię od sukcesu zawodowego, to na przykład:
- Lizusostwo i brak szacunku wobec współpracowników
Komunikatywność jest jedną z kluczowych umiejętności zawodowych. To o wiele korzystniejsze niż dążenie do przypodobania się szefowi. Ludzie, z którymi aktualnie współpracujesz, zostaną w firmie, może nawet będziesz nimi zarządzać, dlatego zdecydowanie lepiej mieć w nich sojuszników niż wrogów.
- Koncentrowanie się na przyszłości, ignorowanie teraźniejszości
Myśl o możliwym awansie pochłonęła Cię na tyle, że przestałeś skupiać się na bieżących obowiązkach? To duży błąd. Aby przekonać szefa, że warto powierzyć Ci większą odpowiedzialność, wzorowo wywiązuj się z zadań, które wykonywałeś dotychczas.
- Brak asertywności
Chcąc się wykazać, możesz wpaść w pułapkę wykonywania zbyt dużej liczby dodatkowych obowiązków. Zanim zgodzisz się pomóc komuś w realizacji jego celów, zastanów się, jak wpłynie to na Twoje plany. Życzliwość i chęć niesienia pomocy nie kłócą się z asertywnością.
Asertywność w życiu zawodowym – dlaczego jest ważna?
- Brak poszanowania kultury organizacyjnej firmy
Pracodawcy chcą powierzać odpowiedzialne stanowiska osobom, które identyfikują się z celami i wartościami przedsiębiorstwa. Jeśli z jakichś powodów praca w danej firmie Ci nie odpowiada, warto poszukać nowego miejsca zatrudnienia – takiego, w którym będziesz czuł się lepiej.
Po czym poznać przyjazną kulturę organizacyjną?
- Spoczywanie na laurach
Masz na swoim koncie sporo sukcesów i doszedłeś do wniosku, że możesz odpuścić sobie dalszą naukę i starania? Brak pokory nie przybliży Cię do awansu. Nierozwijane umiejętności stopniowo zanikają. Inwestuj wysiłek w swój rozwój, nawet jeśli wiele osiągnąłeś.
- Niechęć wobec zmian
Awans wiąże się z nowymi obowiązkami i wyzwaniami. Jeśli na co dzień nie wykazujesz się elastycznością, pracodawca może uznać, że nie podołasz obowiązkom przypisanym do wyższego stanowiska. Prezentuj otwartość na zmiany, jeśli chcesz awansować.
- Psucie atmosfery w zespole
Brak kultury osobistej, plotkowanie, drobne złośliwości – to czynniki, które zaburzają funkcjonowanie grupy i mają niekorzystny wpływ na atmosferę oraz współpracę. Angażuj się w nawiązywanie zdrowych relacji, bo dzięki temu wyraźnie wzrośnie Twoja wydajność.
- Unikanie środowiska branżowego
Networking umożliwia wymianę informacji i doświadczeń, dzięki czemu sprzyja rozwojowi. Unikając znajomości branżowych, stracisz także potencjalne źródło motywacji do pracy nad sobą.
- Chorobliwa ambicja
Współzawodnictwo sprzyja rozwojowi pod warunkiem, że nie przeradza się w niezdrową rywalizację i dążenie do celu po trupach. Jeśli chcesz coś osiągnąć wyłącznie dla samej przyjemności pokonania konkurencji, z pewnością niełatwo będzie Ci funkcjonować w grupie.
Rywalizacja – kiedy zaczyna wymykać się spod kontroli…
- Brak refleksji
Każdemu zdarza się doświadczyć porażki. Ważne, by wyciągać wnioski i nie popełniać tych samych błędów kilkakrotnie. Bezrefleksyjne podejście do podejmowanych działań utrudnia realizację planów zawodowych.
Awans to nagroda dla tych, którzy mogą wykazać się nie tylko sukcesami zawodowymi, ale również predyspozycjami do objęcia konkretnego stanowiska. Jeśli chcesz wspinać się po szczeblach kariery, inwestuj wysiłek w swój rozwój i budowanie relacji w środowisku zawodowym.
Sprawdź, czy nie szukasz lepszej pracy!