Jesień i zima bez kataru i kaszlu zza biurka

Kategoria
┼╗ycie zawodowe

Autor wpisu
Katarzyna Klimek-Michno Ocena tre┼Ťci 5/5 (1)
Kategoria: ┼╗ycie zawodowe
Ocena tre┼Ťci 5/5 (1)

Za oknem brak s┼éo┼äca, szaro i ponuro, wi─Öc i Ty opadasz z si┼é. Dooko┼éa wszyscy kichaj─ů i kaszl─ů. My┼Ťlisz: byle do wiosny. Jesie┼ä i zima w pracy nie musz─ů by─ç jednak pos─Öpne i pod znakiem przezi─Öbienia. Radzimy, jak utrzyma─ç letni─ů dawk─Ö energii.

My┼Ťl pozytywnie. ┼üatwo powiedzie─ç, kiedy w mglisty poranek albo w strugach deszczu, trzeba przebi─ç si─Ö do pracy przez zakorkowane miasto. Brak s┼éo┼äca wp┼éywa na obni┼╝enie samopoczucia. Niby ┼╝adna nowo┼Ť─ç, a jednak cz─Östo niewiele sobie z tego robimy. A sezon na gryp─Ö, wirusy i przezi─Öbienia trwa.

Zdrowie przez ca┼éy rok ÔÇô pracodawcy szukaj─ů sposob├│w

Coraz wi─Öcej pracodawc├│w zdaje sobie spraw─Ö, ┼╝e efektywny pracownik to zdrowy pracownik. Przybywa firm, kt├│re decyduj─ů si─Ö na promowanie zdrowego stylu ┼╝ycia w┼Ťr├│d swojego personelu. Tak wynika z obserwacji Anny Krasuckiej, doradcy ┼╝ywieniowego, dietetyka leczniczego z Akademii Od┼╝ywiania dla Zdrowia ÔÇ×Pi─Ö─ç Smak├│wÔÇŁ, prowadz─ůcej szkolenia w firmach na temat zdrowego od┼╝ywiania.

Pracownikom daje si─Ö mo┼╝liwo┼Ť─ç konsultacji z doradc─ů ┼╝ywieniowym. Coraz cz─Ö┼Ťciej w miejscu pracy pojawia si─Ö pomieszczenie kuchenne ze stolikami, przy kt├│rych spokojnie mo┼╝na zje┼Ť─ç posi┼éek przyniesiony z domu. Wprowadzane s─ů programy edukacyjne i szkolenia ze zdrowego od┼╝ywiania ÔÇô wylicza dietetyk. Mo┼╝liwo┼Ťci mo┼╝e by─ç wiele ÔÇô potrzebne s─ů jednak ch─Öci zar├│wno po stronie firmy, jak i samego pracownika.

W dbaniu o kondycj─Ö i zdrowie pracownik├│w przoduj─ů szczeg├│lnie firmy z USA, gdzie niezdrowe jedzenie wycofywane jest ze sto┼é├│wek, a pracuj─ůcy maj─ů do swojej dyspozycji firmowe si┼éownie albo baseny. U nas nie jest to by─ç mo┼╝e jeszcze tak popularne, jednak trosk─Ö o zdrowie wida─ç chocia┼╝by w pozap┼éacowych benefitach. Jak pokazuj─ů dane serwisu zarobki.pracuj.pl,┬á28%┬áPolak├│w deklaruje otrzymywanie od pracodawcy prywatnej opieki medycznej a┬á16%┬ápracodawc├│w oferuje podw┼éadnym karnety sportowo-rekreacyjne.

Co mo┼╝e pracownik?

Czasem nie trzeba du┼╝o, ┼╝eby zadba─ç o zdrowie. Nale┼╝y jednak by─ç konsekwentnym w swoim postanowieniu i widzie─ç sens tego, co si─Ö robi. Na co wi─Öc zwraca─ç uwag─Ö jesieni─ů? Oto kilka wskaz├│wek:

1. Aktywno┼Ť─ç fizyczna

Cho─ç mo┼╝e aura nie jest sprzyjaj─ůca, nie warto rezygnowa─ç z aktywno┼Ťci fizycznej. P┼éywanie, bieganie, si┼éownia albo przynajmniej spacer ÔÇô to tylko niekt├│re pomys┼éy na to, jak poprawi─ç nastr├│j i przezwyci─Ö┼╝y─ç jesienn─ů ospa┼éo┼Ť─ç.

2. Dbanie o siebie

Cz─Öste wietrzenie pomieszcze┼ä, przerwy na ┼Ťwie┼╝ym powietrzu i niezaniedbywany nawyk mycia r─ůk pomagaj─ů chroni─ç si─Ö przed bakteriami i wirusami kr─ů┼╝─ůcymi po firmie. Je┼Ťli mo┼╝emy wykonywa─ç cz─Ö┼Ť─ç obowi─ůzk├│w zdalnie, z domu, to korzystajmy z tej szansy, zw┼éaszcza je┼Ťli w biurze wszyscy dooko┼éa nas ju┼╝ walcz─ů z przezi─Öbieniem lub nas samych w┼éa┼Ťnie zaczyna ÔÇ×rozk┼éada─çÔÇŁ jaka┼Ť choroba.

3. Zdrowa dieta

Nie bez znaczenia jest te┼╝ zdrowy styl ┼╝ywienia. To naturalna bro┼ä w walce z szalej─ůcymi o tej porze roku wirusami. Co nas wzmocni?

  • rozgrzewaj─ůce i lekkie posi┼éki

Gdy za oknem zimno, niech w ┼╝o┼é─ůdku b─Ödzie ciep┼éo. Zimow─ů por─ů dobrze jest wpisa─ç do codziennego menu zdrowe, po┼╝ywne zupy z dodatkiem np. br─ůzowego ry┼╝u. Posi┼éki, kt├│re nie b─Öd─ů wyzi─Öbia─ç, lecz rozgrzewa─ç warto r├│wnie┼╝ przygotowywa─ç na ┼Ťniadanie. Eksperci cz─Östo te┼╝ sugeruj─ů, by si─Öga─ç po sezonowe owoce oraz warzywa i spo┼╝ywa─ç je w r├│┼╝nych postaciach, nie tylko surowej.

Bardzo wa┼╝ne jest ┼Ťniadanie, o kt├│rym cz─Östo zapominamy w porannym po┼Ťpiechu. Owsianka z jab┼ékami, orzechami i cynamonem to przyk┼éad zdrowego ┼Ťniadania, kt├│re daje du┼╝o energii. Na obiad natomiast warto wybiera─ç rozmaite kasze i sezonowe warzywa, np. dyni─Ö. Kiedy s┼éo┼äce nas nie rozpieszcza, pami─Ötajmy o innych sposobach pozyskiwania witaminy D. Zamiast z promieni s┼éonecznych mo┼╝emy j─ů czerpa─ç np. z ryb. Posi┼éki w pracy (i nie tylko) powinny by─ç lekkie.

Zjedzenie ci─Ö┼╝kostrawnego posi┼éku w porze obiadowej wywo┼éa u pracownika oci─Ö┼╝a┼éo┼Ť─ç my┼Ťlenia, a wr─Öcz ospa┼éo┼Ť─ç. Na szkoleniach u┼Ťwiadamiam uczestnik├│w, ┼╝e mo┼╝na temu zapobiec zajadaj─ůc zr├│wnowa┼╝on─ů, lekk─ů i pe┼énowarto┼Ťciow─ů potraw─Ö, kt├│ra doda energii, orze┼║wi, usprawni my┼Ťlenie i poprawi koncentracj─Ö ÔÇô m├│wi Anna Krasucka.

  • naturalne wspomagacze

Zamiast napoj├│w energetycznych lepsza dla zdrowia b─Ödzie herbata czy woda z dodatkiem imbiru, cytryny, go┼║dzik├│w lub miodu.

Nadmiar pitej kawy te┼╝ nie s┼éu┼╝y zdrowiu pracownika, wyp┼éukuje ona bowiem wa┼╝ne minera┼éy ÔÇô podkre┼Ťla Anna Krasucka.

  • regularno┼Ť─ç i brak po┼Ťpiechu

Z mojej obserwacji wynika, ┼╝e w pracy cz─Östo zaniedbywane s─ů przerwy na spokojne posi┼éki – drugie ┼Ťniadanie i obiad. Od lat u┼Ťwiadamiam uczestnik├│w szkole┼ä, ┼╝e jest mo┼╝liwe pogodzenie czasu pracy z przerw─ů na pe┼énowarto┼Ťciowy posi┼éek ÔÇô to kwestia efektywnego zarz─ůdzania w┼éasnym czasem i dopasowania do istniej─ůcych mo┼╝liwo┼Ťci. A regularne jedzenie gwarantuje prawid┼éowe funkcjonowanie organizmu ÔÇô przekonuje Anna Krasucka.

Jej zdaniem, bardzo wa┼╝na jest te┼╝ ┼Ťwiadomo┼Ť─ç jedzenia. Je┼Ťli r├│wnocze┼Ťnie jemy i pracujemy, nie odrywaj─ůc si─Ö od komputera, to ta ┼Ťwiadomo┼Ť─ç si─Ö zatraca. Czynno┼Ť─ç t─Ö powinno wykonywa─ç si─Ö powoli i spokojnie.

A Wy jakie macie sprawdzone recepty na zdrow─ů jesie┼ä i zim─Ö w pracy?

Oceń artykuł


Narz─Ödzia