Jak zadba膰 o etykiet臋 podczas spotkania z klientem?

Kategoria
呕ycie zawodowe

Autor wpisu
Katarzyna Klimek-Michno Ocena tre艣ci 4.83/5 (6)
Kategoria: 呕ycie zawodowe
Ocena tre艣ci 4.83/5 (6)

O dobrych manierach przy stole podczas spotka艅 biznesowych, o zapomnianych zasadach i o tym, jak unikn膮膰 niestrawnych relacji z klientem rozmawiamy z Dorot膮 Szcze艣niak-Kosiorek, trenerem etykiety biznesu, profesjonalnego wizerunku, biznesowej komunikacji oraz autoprezentacji z DSKconsulting.pl

Przed nami spotkanie biznesowe, np. w restauracji czy kawiarni. Z klientem, kontrahentem lub potencjalnym partnerem biznesowym. Przygotowujemy si臋 do niego merytorycznie, zawodowo, ale co ze sztuk膮 dobrych manier? O czym przede wszystkim powinni艣my pami臋ta膰?

Przede wszystkim o tym, 偶e nawet je艣li spotkanie odbywa si臋 w miejscu neutralnym, poza biurem, to nadal jest spotkaniem biznesowym. Wiele os贸b my艣li, 偶e skoro okoliczno艣ci s膮 nieformalne, to mog膮 zachowywa膰 si臋 swobodniej. Nic bardziej mylnego. Dlatego nale偶y wiedzie膰, jakie s膮 obowi膮zki gospodarza, a jakie go艣cia. Kto jest klientem, a kto us艂ugodawc膮. Kto szefem, a kto jego podw艂adnym.

Jakich zasad nale偶y przestrzega膰?

Osoba zapraszaj膮ca, czyli gospodarz wybiera miejsce spotkania. Warto wybra膰 sprawdzony lokal, z dobr膮 obs艂ug膮 i jedzeniem. Je艣li nie znamy preferencji kulinarnych naszego go艣cia/go艣ci, to najlepiej wybra膰 t臋 restauracj臋, kt贸ra w swojej karcie da艅 ma r贸偶norodne potrawy. Wybieraj膮c dania z karty, warto dopasowa膰 swoje zam贸wienie do zam贸wienia klienta. Je艣li go艣膰 zdecydowa艂 si臋 na zup臋 i drugie danie, powinny艣my te偶 wybra膰 dwie potrawy, kt贸re b臋dziemy mogli jednocze艣nie z nim je艣膰. Oczywi艣cie, nie musimy zamawia膰 dok艂adnie tego samego. Je艣li mamy ochot臋 na przystawk臋 zamiast zupy, to j膮 zam贸wmy, ale popro艣my kelnera, by dania by艂y podane jednocze艣nie. Bardzo mi艂ym gestem, cho膰 obecnie rzadko stosowanym, jest z艂o偶enie zam贸wienia dla wszystkich biesiadnik贸w przez gospodarza. Warto pami臋ta膰, aby zamawiaj膮cy wymieni艂 swoje potrawy na ko艅cu.

Sprawd藕cie, kiedy i z kim by膰 w pracy na ty >>

Kto reguluje rachunek?

Zgodnie z zasadami savoir-vivre rachunek p艂aci zapraszaj膮cy. Kluczowa jest tutaj ranga stanowiska oraz relacja klient 鈥 dostawca, a nie p艂e膰 czy wiek. W relacjach biznesowych kobieta mo偶e zaprosi膰 m臋偶czyzn臋 i zap艂aci膰 za obiad. P艂atno艣ci najlepiej dokona膰 kart膮, aby klient nie widzia艂 pieni臋dzy

Jak znajomo艣ci biznesowych manier mo偶e wp艂yn膮膰 na wynik spotkania?

Dobre maniery, tak jak mowa cia艂a, m贸wi膮 du偶o o nas; cz臋sto wi臋cej ni偶 s艂owa. Lubimy osoby, przy kt贸rych dobrze si臋 czujemy, ch臋tniej robimy interesy z kulturalnymi partnerami. Czasami b艂膮d w zachowaniu, zbyt szybkie spoufalenie si臋 mo偶e zniweczy膰 ca艂y projekt i nasz膮 relacj臋. Podobnie spo偶ywanie z kim艣 posi艂ku na zawsze zmienia relacje z t膮 osob膮. Mo偶emy polubi膰 si臋 bardziej lub mniej. Mo偶emy zbudowa膰 dobr膮 relacj臋 partnersk膮 lub j膮 zepsu膰.

Zobacz, jak by膰 dam膮 albo gentlemanem w pracy

Co jest najcz臋艣ciej pope艂nianym b艂臋dem podczas spotka艅 biznesowych?

Du偶ym faux-pas zachowania przy stole jest odk艂adanie sztu膰c贸w tak, by dotyka艂y obrusu czy sto艂u tworz膮c tzw. 鈥瀖osty鈥. Pami臋tajmy, raz u偶yte sztu膰ce, kt贸re mia艂y kontakt z jedzeniem nie mog膮 ju偶 dotkn膮膰 sto艂u. Ta sama zasada dotyczy 艂y偶eczki do kawy/herbaty, kt贸ra powinna by膰 po艂o偶ona na spodeczku obok fili偶anki. Niestety bardzo cz臋stym widokiem jest 艂y偶eczka oparta o st贸艂! Kolejnym powa偶nym b艂臋dem jest pozostawienie serwety na stole, zamiast po艂o偶enie jej na kolanach.

Jaki element sztuki biznesowej jest szczeg贸lnie zapomniany i warto o nim dzisiaj przypomnie膰?

Wielu, zw艂aszcza m艂odym, pracownikom wydaje si臋, 偶e mog膮 do ka偶dego innego pracownika zwraca膰 si臋 po imieniu. Oczywi艣cie w korporacjach o takiej kulturze organizacji jest to jak najbardziej na miejscu. Jednak nie wsz臋dzie taki zwyczaj obowi膮zuje. A ju偶 na pewno nie mo偶emy proponowa膰 przej艣cia na Ty naszemu klientowi, gdy偶 w tej relacji mamy ni偶sz膮 rang臋. B艂臋dem te偶 jest pr贸ba wy艣rodkowania, czyli zwracanie si臋 do klienta s艂owami, np. 鈥濸anie Adamie鈥.

Oce艅 artyku艂


Narz臋dzia