Jak napisać podanie o pracę, nie mając doświadczenia?

Autor wpisu
Pracuj.pl Ocena treści 1/5 (1)
Autor wpisu Pracuj.pl
Ocena treści 1/5 (1)

Podanie o pracę często jest mylone z listem motywacyjnym. Jednak dokument wysyła się do pracodawcy, który nie prowadzi rekrutacji i obecnie nie poszukuje nowych osób do pracy. Podanie pozwala zainteresować sobą firmę, ale powinno zostać skonstruowane w odpowiedni sposób. Nie mając doświadczenia zawodowego, również można stworzyć interesujące pismo.

List a podanie – różnice

Podanie o pracę to nie to samo, co CV lub list motywacyjny. Podanie wysyła się do pracodawców, którzy nie prowadzą aktualnie rekrutacji. Natomiast list motywacyjny dołączany jest do CV w odpowiedzi na ogłoszenie i ofertę pracy. Podanie powinno zawierać prośbę o zatrudnienie na konkretnym stanowisku. W treści należy przedstawić powody, dla których zależy Ci na pracy oraz wytłumaczyć, dlaczego potencjalny szef powinien zatrudnić właśnie Ciebie.

Podanie o pracę – podstawowe zasady pisania

Jak powinno wyglądać podanie o pracę?

Dokument nie jest tworzony ze względu na wymagania pracodawcy, lecz powstaje z własnej inicjatywy. W podaniu warto okazać zainteresowanie dla firmy i jej produktów lub usług. Liczy się również wiedza o przedsiębiorstwie oraz pracodawcy.

W podaniu o pracę należy umieścić następujące elementy:

  • miejscowość oraz datę powstania dokumentu;
  • swoje dane osobowe, wraz z mailem i numerem telefonu do kontaktu;
  • dane firmy oraz potencjalnego pracodawcy – oprócz nazwy i adresu przedsiębiorstwa warto podać dane konkretnej osoby, do której kierujemy podanie, np. dyrektora działu lub właściciela firmy;
  • w treści dokumentu należy wyjaśnić m.in. powód wysłania podania do firmy, przedstawić, dlaczego chcesz otrzymać zatrudnienie na stanowisku oraz opisać swoje doświadczenie i umiejętności, które będą korzyścią dla firmy;
  • odręczny podpis;
  • ewentualna informacja o załącznikach.

Podanie o pracę przekazuje się firmie w komplecie z CV.

Jak napisać podanie o pracę?

Co napisać w podaniu o pracę?

Dokument łatwiej napisać, gdy posiada się odpowiednią wiedzę oraz kwalifikacje zawodowe niezbędne do wykonywania pracy na danym stanowisku. Aby stworzyć interesujące podanie o pracę bez doświadczenia – zastanów się nad swoimi umiejętnościami, które możesz wykorzystać podczas zatrudnienia. W treści dokumentu warto umieścić informacje o:

  • kompetencjach miękkich – pracodawcy chętniej zatrudniają osoby odznaczające się różnymi umiejętnościami, np. dobrą organizacją pracy własnej i samodzielnością, kreatywnym podejście do problemów czy wysoko rozwiniętą komunikatywnością. Opisz przykłady wykorzystania umiejętności;
  • sukcesach zawodowych – gdy starasz się o pracę w zupełnie nowej branży, opisz efekty osiągnięte na poprzednim stanowisku. Udowodnij, że zdobyte umiejętności możesz też wykorzystać w nowym miejscu. Jeśli zupełnie brakuje Ci doświadzenia – możesz przedstawić dokonania ze studiów lub szkoły średniej. Aktywnie działałeś w organizacjach studenckich? Pomagałeś organizować ważne wydarzenia w szkole? Opisz, jak dążysz do samorozwoju i wspomnij o tym, co Cię motywuje do pracy. Warto opowiedzieć również o praktykach lub wolontariacie;
  • nietypowych sytuacjach lub konfliktach, które udało Ci się zakończyć z pozytywnym skutkiem – kandydat, który potrafi poradzić sobie z różnymi problemami w pracy, np. stresującymi negocjacjami z klientami, przykuje uwagę pracodawcy.

Kompetencje miękkie i twarde – 8 zasad umieszczania ich w CV

Oceń artykuł


Narzędzia