Jak dobrze rozpocząć dzień? Sprawdź poranne abecadło pracownika

Kategoria
Życie zawodowe

Autor wpisu
Katarzyna Klimek-Michno Ocena treści 5/5 (1)
Kategoria: Życie zawodowe
Ocena treści 5/5 (1)

Co rano pomaga, a co przeszkadza? Co męczy, utrudnia, hamuje efektywność? Jak dobrze zacząć dzień, aby go dobrze skończyć? Przedstawiamy nasze propozycje od A do Z.

A jak apetyczne śniadanie

To najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Twoje paliwo, dzięki któremu będziesz mógł dobrze zacząć i zakończyć dzień. Warto więc wstać, aby je przygotować. A jeśli jesteś typem porannego śpiocha – przygotuj śniadanie dzień wcześniej, wieczorem. Na jesienne dni warto pomyśleć o ciepłym posiłku na rozruch.

B jak budzik

Niezbędne narzędzie każdego pracownika, a jednocześnie jego zmora i utrapienie. Jest potrzebny, ale nie zrywaj się na równe nogi, jak tylko zadzwoni. Daj sobie minutę czy dwie i dopiero spokojnie wstań.

C jak cel

Cel – to bardzo ważne, żeby go mieć i każdego dnia, choćby małymi kroczkami, powoli się do niego przybliżać. Jeśli wiesz, czego chcesz i jest coś, na czym Ci zależy, to będziesz mieć większą motywację do porannego wstawania.

D jak drzemka

Jeszcze 10 minut, jeszcze 15, a może 30….i okazuje się, że już jesteśmy spóźnieni, już nie zdążymy. Od rana w pośpiechu, w nerwach. Pokusa porannej drzemki i ciągłego przestawiania alarmu w zegarku jest silna. Ale… nie zmienia to faktu, że powinieneś wstać odpowiednio wcześniej, jeśli chcesz zrobić, to co zaplanowałeś.

E jak endorfiny

Co pomaga dobrze zacząć dzień? Hormony szczęścia! Poranne ćwiczenia i ruch podniosą poziom endorfin we krwi.

F jak Facebook

W pierwszych godzinach po przebudzeniu jesteśmy najbardziej efektywni. Warto wtedy skupić się na najważniejszych zadaniach zamiast rozpoczynać dzień od przeglądania tablicy, dodawania zdjęć i klikania polubień.

G jak gimnastyka

Może to być kilka przysiadów, skłonów, brzuszków, pajacyków… Wystarczy chociaż kilka minut przeznaczyć na gimnastykę. Ważne, żeby stała się nawykiem, stałym elementem codzienności.

Kawa i plotki? Sprawdź, jak marnujemy czas w pracy

H jak humor

Eksperci często powtarzają, że najważniejsze jest pozytywne nastawienie. Niech więc towarzyszą Ci od rana optymistyczne i jasne myśli.

I jak informacje

E- maile, telefony, SMSy, wiadomości w mediach i portalach społecznościowych. Atakują od samego rana. Warto je filtrować i selekcjonować, aby nas nie przeciążały i nie pożerały czasu.

J jak joga

Niektórzy cenią sobie taki sposób rozpoczynania dnia. Ale to może być każda inna forma odprężania, relaksacji, koncentracji. Równie dobrze sprawdzi się np. basen, aerobic, nordic walking, czy siłownia.

K jak kawa

Aromatyczna kawa – dla wielu to absolutne must have każdego poranka. A jeśli nie kawa, to rozgrzewająca herbata. W ciągu dnia warto też pamiętać, żeby pić dużo wody i nawadniać organizm. Ma to duży wpływ m.in. na koncentrację.

L jak lustro

Kilka przychylnych spojrzeń w stronę lustrzanego odbicia. Odważny uśmiech. Przymrużenie oka na niedoskonałości. Jeśli akceptujesz siebie, to wszystko inne przyjdzie dużo łatwiej.

M jak multitasking

Rano trzeba zrobić wiele rzeczy, ale dobrze jest zachować kolejność. Wykonywanie kilku czynności równocześnie wywoła tylko atmosferę chaosu i dezorientacji. Lepiej więc zrezygnować z multitaskingu.

N jak narzędzia pracy

Telefon, laptop i inne sprzęty potrzebne do pracy – dobrze, żeby były wcześniej przygotowane, pod ręką i w zasięgu wzroku. Warto pamiętać także o ich ułożeniu na biurku – chaos i bałagan utrudniają koncentrację.

O jak obowiązki służbowe

Warto pamiętać, żeby zaczynać dzień od kluczowych zadań, a następnie przechodzić do obowiązków mniej istotnych i pilnych. Pomocne w organizacji pracy może okazać się przygotowanie listy zadań na dany dzień.

P jak prysznic

Ciężko wstać rano z łóżka? Pomoże orzeźwiający prysznic. Doda energii, ożywi, poprawi krążenie.

R jak refleksja

Ledwo otworzymy oczy, już biegamy jak nakręcone samochodziki, już włączamy autopilota. A tymczasem dobrze jest zadbać o wyciszenie i spróbować zapanować nad emocjami, jeśli denerwujemy się czymś i stresujemy. Zastanów się nad tym, co Cię czeka i pomyśl o małych radościach dnia codziennego.

S jak systematyczność

Czujemy się spokojniej, jeśli poranki mają swój stały rytm. Dobrze jest więc dbać o dobre nawyki, regularność i systematyczność.

T jak TO DO

Łatwiej zacząć dzień, gdy pod ręką jest lista „TO DO”. Spis rzeczy do zrobienia pomaga zapanować nad wieloma sprawami i poprawia organizację pracy. W ciągu pierwszych godzin pracy postaraj się zrobić co najmniej jedną rzecz, która znalazła się na szczycie listy „to do”.

U jak ulubiona muzyka

Niektórzy zanim zaczną pracować, przenoszą się w świat dźwięków. Słuchanie muzyki działa odprężająco i buduje pozytywną atmosferę już z samego rana.

W jak wieczorne przygotowania

Aby dobrze zacząć następny dzień, zadbaj o dobre zakończenie. Odpocznij, oderwij się od technologii, porozmawiaj z bliskimi, zrób coś dla siebie. Każdy ma swój własny sposób na regenerację. Dobrze jest też zrobić podsumowanie minionego dnia i zaplanować kolejne aktywności.

Z jak zadania

Już wieczorem warto ustalić kolejność wykonywania zadań przeznaczonych na następny dzień. Zadania możesz podzielić według kryteriów: ważne – mało ważne, pilne – mało pilne. Dzięki temu łatwiej będzie Ci zarządzać czasem i unikniesz porannego chaosu, nerwów i pośpiechu.

Oceń artykuł


Narzędzia