IKIGAI, czyli 8 sekretów Japończyków, które pomogą Ci w życiu zawodowym

Kategoria
Kariera i rozwój

Autor wpisu
Pracuj.pl Ocena treści 5/5 (1)
Kategoria: Kariera i rozwój
Ocena treści 5/5 (1)

IKIGAI to – w dosłownym tłumaczeniu – szczęście płynące z bycia stale zajętym. Termin wywodzi się z Okinawy. To właśnie tam mieszka największy odsetek stulatków, którzy do samego końca pozostają aktywni. Sprawdź, w czym tkwi sekret ich długowieczności i życia w szczęściu. Poszukaj inspiracji i wskazówek.

Oto 8 uniwersalnych rad, które możesz przenieść do swojego życia:

  • Nie najadaj się do syta i dbaj o to, co jesz

Według Japończyków brzuch powinien być pełen jedynie w osiemdziesięciu procentach. Oznacza to, że należy przestać jeść, kiedy czujemy się najedzeni. Trawienie przyspiesza utlenianie się komórek, a to z kolei prowadzi do starzenia się organizmu. Mieszkańcy Okinawy odżywiają się różnorodnie, ale głównie produktami pochodzenia roślinnego. W ich jadłospisie gości co najmniej pięć porcji warzyw i owoców. Do diety włączane są również zboża, w tym biały ryż, a także makarony: soba i udon. Japończycy ograniczają spożycie cukru do absolutnego minimum. Stosują natomiast wiele produktów o działaniach przeciwulteniających, w tym: tofu, marchew, kombu (glony), cebulę, paprykę czy zieloną herbatę sanpin.

7 pomysłów na śniadania do pracy

Zdrowe i pożywne posiłki w pracy powinny na stałe pojawić się w Twoim grafiku. Z braku czasu często zaniedbujemy ten aspekt, podjadając wysoko przetworzoną żywność lub jedząc nieregularnie. To osłabia organizm, powodując spadek efektywności i ospałość.

  • Pielęgnuj przyjaźnie

Miej swoich moai, czyli przyjaciół. Wspólna celebracja w gronie najbliższych przynosi dużo szczęścia i jest jednym z sekretów długowieczności według Japończyków. Zarówno w pracy, jak i w życiu prywatnym dobrze jest móc polegać na zaufanych osobach.

  • Nie bój się wyjść ze strefy komfortu

Według neurobiologa Slomo Breznitza brak ćwiczeń umysłowych osłabia nasz mózg. Tracimy neurony i połączenia nerwowe, co z kolei skutkuje mniejszą zdolnością do reagowania. Przy czynnościach rutynowych nie musimy myśleć. Wykonujemy je automatycznie. Otrzymując nowe informacje, czyli robiąc nieznane dotąd rzeczy, mózg może wytworzyć nowe powiązania.  

Wyjście ze strefy komfortu oznacza wykonywanie czynności, które wywołują w nas strach lub dyskomfort. Regularne rozwijanie swoich zdolności, uzupełnianie wiedzy czy podejmowanie wyzwań nie tylko poprawi stan mózgu, ale też da poczucie spełnienia, a może nawet przyniesie awans.

Jak rozwijać kreatywność?

  • Staraj się łagodzić stres

Silny i długotrwały stres przyspiesza starzenie i niszczenie komórek. Jest szkodliwy dla organizmu. W życiu zawodowym nie da się całkowicie uciec od sytuacji stresujących. Aby redukować napięcie i radzić sobie ze stresem, warto stosować w swoim życiu praktykę pełnej uważności, zwaną mindfulness, czyli bycie przytomnym, świadomym chwili, bez osądzania jej. Taką zasadę mają Japończycy. Starają się również zachowywać stoicki spokój w obliczu trudności.   

  • Postaw na aktywny tryb życia

Siedzący tryb życia powoduje wiele chorób, prowadzi do spadku poziomu dobrego cholesterolu, a także zwalnia metabolizm. Japończycy zażywają więc dużo ruchu, ale nie uprawiają przy tym żadnego konkretnego sportu. Bardzo popularne są ćwiczenia, takie jak: Radio taiso ( rodzaj porannej rozgrzewki), joga w różnych stylach,  taijiguan (inaczej tai chi), czyli chińska sztuka walki.

Każda forma sportu okaże się zbawienna dla ciała i umysłu, jeśli wykonujemy ją regularnie i konsekwentnie. Jazda na rowerze do pracy? Czemu nie! Korzystanie z karty Multisport, którą zapewnia wielu pracodawców? Jest mnóstwo sposobów, by zadbać o aktywność.

5 powodów, dla których warto wziąć urlop

  • Wysypiaj się

Podczas snu wytwarza się melatonina, która działa przeciwutleniająco, a także wzmacnia układ odpornościowy, chroni przed rakiem. Warto spać od 9 do 10 godzin. Aby dobrze spać, nie należy wykonywać przed snem czynności pobudzających, takich jak: oglądanie telewizji i korzystanie z komputera/telefonu. Na dziesięć godzin przed snem nie powinno się spożywać napojów kofeinowych, a ostatni posiłek zjeść trzy godziny przed snem. Japończycy przed snem biorą gorącą kąpiel (woda ma od 40 do 44 stopni Celsjusza), wsypując do niej sole do kąpieli. Ten rytuał nosi nazwę ofuro.

  • Znajdź swój sens życia

Z pomocą może przyjść logoterapia, dzięki której pacjent jest na tyle zmotywowany, aby odkryć sens swojego istnienia. Każdy ma swój własny sens, który na przestrzeni lat może się zmieniać. Warto robić to, czego się naprawdę pragnie, ale bez nadmiernej koncentracji na danej czynności, tzw. hiperintencji, która może spowodować, że to, czego tak bardzo chcemy – nie nadejdzie mimo usilnych starań.

Zastanów się, jakie aspekty decydują o Twoim zadowoleniu z pracy. Czy Twój zawód przynosi Ci satysfakcję? A może warto pomyśleć o zmianie? Czy umiesz cieszyć się z drobnych sukcesów? Określ swoje cele, pragnienia, marzenia.

  • Ciesz się każdym dniem!

Codziennie rano warto powtarzać sobie, że nadchodzący dzień będzie piękny. Spróbuj nie zamartwiać się porażkami. Nie pozwalając na to, by „serce się zestarzało”, pozostaniemy wiecznie młodzi. Japończycy uważają, że śmiech jest najważniejszy i starają się śmiać w każdym miejscu! Dobry humor nie powinien opuszczać nas także w pracy. Uśmiech jest zaraźliwy, więc nie żałujmy go innym. Budowanie pozytywnych relacji w pracy wpłynie korzystnie na atmosferę.

Kreator CV: stwórz za darmo w 3 prostych krokach skuteczne i profesjonalne CV
Stwórz CV

Źródło:

  1. Miralles F., Garcia H., IKIGAI Japoński sekret długiego i szczęśliwego życia, 2017.

 

Oceń artykuł


Narzędzia