Firmy, kt贸re zrezygnowa艂y z maila

Kategoria
呕ycie zawodowe

Autor wpisu
Maja Gojtowska Ocena tre艣ci 5/5 (5)
Kategoria: 呕ycie zawodowe
Ocena tre艣ci 5/5 (5)

Policzono, 偶e 艣rednio ka偶dego dnia otrzymujemy ponad 100 maili. Coraz g艂o艣niej s艂ycha膰 g艂osy pracownik贸w, kt贸rzy czuj膮 si臋 s艂u偶bowymi mailami prze艂adowani. Efekt? S膮 na 艣wiecie firmy, kt贸re postanowi艂y z maili zwyczajnie zrezygnowa膰. Sprawdzamy, czy si臋 to uda艂o i jak wygl膮da biznesowa rzeczywisto艣膰 (prawie) bez wiadomo艣ci e-mail.

Jak szacuje firma Radicati Group, ka偶dego dnia pracownicy firm na ca艂ym 艣wiecie wysy艂aj膮 ponad 100 miliard贸w maili. Jak donosi firma McKinsley, czytanie i odpowiadanie na maile zajmuje pond 30% naszego codziennego czasu pracy. Dodatkowo prze艂adowanie mailami przek艂ada si臋 na przem臋czenie i stres pracownik贸w oraz spadek ich kreatywno艣ci. Badania przeprowadzone przez badaczy z University of California, Irvine oraz U.S. Army dowiod艂y, 偶e odci臋cie pracownik贸w od maili przek艂ada si臋 na ich cz臋stsz膮 komunikacje bezpo艣redni膮, wi臋ksz膮 koncentracj臋 na wykonywanej pracy, mniejszy poziom stresu, wy偶sz膮 produktywno艣膰 i og贸lne rozlu藕nienie. I to w艂a艣nie dlatego coraz wi臋cej firm drastycznie ogranicza mo偶liwo艣ci korzystania ze s艂u偶bowych maili lub stara si臋 ca艂kowicie je wyeliminowa膰.

Bez maila ju偶 od 2008 roku

Jako jeden z pierwszy liczb臋 s艂u偶bowym maili zdecydowa艂 si臋 ograniczy膰 Intel. W 2008 roku w ramach projektu 鈥Quite Time鈥, w ka偶dy wtorkowy poranek 300 in偶ynier贸w z oddzia艂贸w firmy w Teksasie i Arizonie mieli obowi膮zek skupi膰 si臋 na鈥 pracy, a nie na odpowiadaniu na maile. Program zyska艂 poparcie pracownik贸w: 36% uzna艂o go za rozwi膮zanie efektywne, a ponad 60% zarekomendowa艂o wdro偶enie w ca艂ej organizacji.

Liczba firm bez maili ro艣nie

Od tego czasu liczba firm, kt贸re zdecydowa艂y si臋 wyeliminowa膰 ze swojej komunikacji maile ro艣nie. W 2011 swoj膮 polityk臋 鈥瀂ero e-mail鈥 og艂osi艂a firma Atos, kt贸ra na ca艂ym 艣wiecie zatrudnia 7,5 tys. os贸b. Jak argumentowa艂 Thierry Breton, CEO firmy, mened偶erowie w Atos po艣wi臋cali nawet 20 godzin tygodniowo na czytanie i odpowiadanie na maile. Sam Brenton zrezygnowa艂 z u偶ywania s艂u偶bowego maila ju偶 5 lat wcze艣niej. Cho膰 Atos nie osi膮gn膮艂 swojego programowego celu 鈥 zero maili, to liczb臋 wewn臋trznych wiadomo艣ci ograniczono o 70%, a statystyczny pracownik otrzymuje ich 艣rednio 40. Dzi艣 g艂贸wny ci臋偶ar komunikacji wewn臋trznej przeniesiono do tzw. chmury. I to tam, w czasie rzeczywistym komunikuj膮 si臋 ze swoj膮 pracownicy Atosa.

Jak donosi BBC, z maili zrezygnowa艂a te偶 w艂oska firma z bran偶y tekstyli贸w Gabel. Przeciwnikiem maili jako g艂贸wnego narz臋dzia komunikacji jest r贸wnie偶 聽Matt Mullenweg,聽tw贸rca platformy WordPress i CEO Automattic. W jego opinii przysz艂o艣ci膮 komunikacji wewn膮trz firm s膮 czaty i platformy blogowe tworzone przez wszystkich pracownik贸w z dedykowanymi grupami dyskusyjnymi czy roboczymi. Jak podkre艣la takie rozwi膮zanie jest gwarancj膮 pe艂nej transparentno艣ci komunikacji.

W Polsce te偶 ograniczaj膮 maile

Organizacje bez maili powstaj膮 te偶 w Polsce. Przyk艂adem jest cho膰by Smart MBC , w kt贸rej skrzynki mailowe pracownik贸w by艂y zwyczajnie przeci膮偶one. To dlatego zdecydowano si臋 przenie艣膰 praktycznie ca艂o艣膰 komunikacji wewn臋trznej do firmowej spo艂eczno艣ci 鈥 emplo.com. Rezultat? W聽97% ograniczono wiadomo艣ci mailowe聽dotycz膮ce pracownik贸w i 艣rodowiska firmy. Dzi艣 pracownicy otrzymuj膮 jedynie wiadomo艣ci z zewn膮trz, co u艂atwia ich hierarchizowanie i selekcj臋.

A czy Wy chcieliby艣cie pracowa膰 w firmie, gdzie nie ma maili?

Oce艅 artyku艂


Narz臋dzia