Czy umiesz dawać feedback?

Autor wpisu
Maja Gojtowska Ocena treści 5/5 (3)
Autor wpisu Maja Gojtowska
Ocena treści 5/5 (3)

Trudno dziś o badania, które nie wskazywałyby na wysoką rolę jaką w biznesie odgrywa feedback. Wszyscy o nim mówią, ale wciąż nie wielu umie go dawać. A jak pokazują badania to właśnie feedback jest postrzegany przez pracowników jako element, którzy może pozytywnie wpłynąć na naszą karierę zawodową i poprawić wyniki biznesowe.

Feedback to nic innego jak informacja zwrotna, jaką przekazujemy naszym współpracownikom na temat ich pracy, zaangażowania czy osiąganych efektów. Jeśli chcemy kogoś pochwalić, docenić lub podziękować za wspólny projekt, dajemy mu pozytywny feedback. Jeśli jednak chcemy go skrytykować lub zasygnalizować trudności we współpracy dajemy mu feedback negatywny.

Feedback, którego nikt nie widział

Bardzo chciałabym dostawać go od mojego szefa i współpracowników regularną informację zwrotną na temat mojej pracy i postępów zawodowych. Jednak jeszcze nie spotkałabym osoby, która potrafiłaby mi to czytelnie przekazać – mówi Anna, specjalista w dziale finansowy.

W teorii dawanie feedbacku brzmi dość banalnie, jednak jak pokazują wyniki badania Zenger/Folkman opublikowanego w Harvard Business Review jest on w biznesie większym wyzwaniem niż możemy przypuszczać. Na pewno wolimy otrzymywać feedback niż go dawać. Co ciekawe, aż 72% respondentów uważa, że odpowiednia informacja korygująca mogłaby wyraźnie pomóc im w ich karierze zawodowej. Aż 92% respondentów zgodziło się ze stwierdzeniem, że negatywna informacja zwrotna, gdy jest właściwie zakomunikowana, stanowi skuteczne narzędzie poprawy wyników biznesowych.

5 sposobów na rozwijanie komunikatywności

4 zasady dobrego feedbacku

Jak zatem dawać feedback, by zostać dobrze zrozumianym? Warto trzymać się poniższych zasad:

    • Skup się na konkretach – odnoś się do konkretnych sytuacji, najszybciej jak to możliwe. Jeśli chcesz zwrócić uwagę współpracownikowi, że spóźnia się na spotkania, zrób to zaraz po nim, a nie kilka tygodni później. Pamiętaj też, by szczególnie negatywny feedback dawać w cztery oczy. Nikt nie lubi być krytykowany publicznie.
    • Mów językiem korzyści – nawet jeśli dajesz komuś feedback negatywny, postaraj się pokazać korzyści jakie ze zmiany zachowania wyniesie pracownik i cały zespół.
    • Mniej znaczy więcej – mów krótko i konkretnie. Nikt nie lubi słuchać długich wywodów.
    • Mów o zachowaniu, a nie o osobie – dawanie feedbacku nigdy nie powinno być krytyką osoby samej w sobie, ale jej konkretnego zachowania.

Jak przyjmować feedback?

Przede wszystkim, za feedback trzeba zawsze podziękować. Nawet jeśli jest negatywny nie należy traktować go jako krytyki, tylko autentyczną chęć pomocy i ukierunkowania Twojej pracy. Potraktuj go jako pożyteczną informację i zastanów się, jak możesz go wykorzystać z korzyścią dla siebie i całej firmy.

Informacja zwrotna zamiast oceny rocznej

Zapotrzebowanie na feedback zauważają już pracodawcy. Coraz głośniej jest o przypadkach firm, które rezygnują z tradycyjnej, dorocznej oceny pracowniczej na rzecz przekazywania ciągłej informacji zwrotnej pracownikom przez ich przełożonych. Taką decyzję podjął m.in. polska oddział ING, rozwiązanie jest też testowane przez Accenture.

Oceń artykuł


Narzędzia