Czy umiesz dawa膰 feedback?

Kategoria
呕ycie zawodowe

Autor wpisu
Maja Gojtowska Ocena tre艣ci 5/5 (3)
Kategoria: 呕ycie zawodowe
Ocena tre艣ci 5/5 (3)

Trudno dzi艣 o badania, kt贸re nie wskazywa艂yby na wysok膮 rol臋 jak膮 w biznesie odgrywa feedback. Wszyscy o nim m贸wi膮, ale wci膮偶 nie wielu umie go dawa膰. A jak pokazuj膮 badania to w艂a艣nie feedback jest postrzegany przez pracownik贸w jako element, kt贸rzy mo偶e pozytywnie wp艂yn膮膰 na nasz膮 karier臋 zawodow膮 i poprawi膰 wyniki biznesowe.

Feedback to nic innego jak informacja zwrotna, jak膮 przekazujemy naszym wsp贸艂pracownikom na temat ich pracy, zaanga偶owania czy osi膮ganych efekt贸w. Je艣li chcemy kogo艣 pochwali膰, doceni膰 lub podzi臋kowa膰 za wsp贸lny projekt, dajemy mu pozytywny feedback. Je艣li jednak chcemy go skrytykowa膰 lub zasygnalizowa膰 trudno艣ci we wsp贸艂pracy dajemy mu feedback negatywny.

Feedback, kt贸rego nikt nie widzia艂

Bardzo chcia艂abym dostawa膰 go od mojego szefa i wsp贸艂pracownik贸w regularn膮 informacj臋 zwrotn膮 na temat mojej pracy i post臋p贸w zawodowych. Jednak jeszcze nie spotka艂abym osoby, kt贸ra potrafi艂aby mi to czytelnie przekaza膰 鈥 m贸wi Anna, specjalista w dziale finansowy.

W teorii dawanie feedbacku brzmi do艣膰 banalnie, jednak jak pokazuj膮 wyniki badania Zenger/Folkman opublikowanego w Harvard Business Review jest on w biznesie wi臋kszym wyzwaniem ni偶 mo偶emy przypuszcza膰. Na pewno wolimy otrzymywa膰 feedback ni偶 go dawa膰. Co ciekawe, a偶 72% respondent贸w uwa偶a, 偶e odpowiednia informacja koryguj膮ca mog艂aby wyra藕nie pom贸c im w ich karierze zawodowej. A偶 92% respondent贸w zgodzi艂o si臋 ze stwierdzeniem, 偶e negatywna informacja zwrotna, gdy jest w艂a艣ciwie zakomunikowana, stanowi skuteczne narz臋dzie poprawy wynik贸w biznesowych.

5 sposob贸w na rozwijanie komunikatywno艣ci

4 zasady dobrego feedbacku

Jak zatem dawa膰 feedback, by zosta膰 dobrze zrozumianym? Warto trzyma膰 si臋 poni偶szych zasad:

    • Skup si臋 na konkretach 鈥 odno艣 si臋 do konkretnych sytuacji, najszybciej jak to mo偶liwe. Je艣li chcesz zwr贸ci膰 uwag臋 wsp贸艂pracownikowi, 偶e sp贸藕nia si臋 na spotkania, zr贸b to zaraz po nim, a nie kilka tygodni p贸藕niej. Pami臋taj te偶, by szczeg贸lnie negatywny feedback dawa膰 w cztery oczy. Nikt nie lubi by膰 krytykowany publicznie.
    • M贸w j臋zykiem korzy艣ci 鈥 nawet je艣li dajesz komu艣 feedback negatywny, postaraj si臋 pokaza膰 korzy艣ci jakie ze zmiany zachowania wyniesie pracownik i ca艂y zesp贸艂.
    • Mniej znaczy wi臋cej 鈥 m贸w kr贸tko i konkretnie. Nikt nie lubi s艂ucha膰 d艂ugich wywod贸w.
    • M贸w o zachowaniu, a nie o osobie 鈥 dawanie feedbacku nigdy nie powinno by膰 krytyk膮 osoby samej w sobie, ale jej konkretnego zachowania.

Jak przyjmowa膰 feedback?

Przede wszystkim, za feedback trzeba zawsze podzi臋kowa膰. Nawet je艣li jest negatywny nie nale偶y traktowa膰 go jako krytyki, tylko autentyczn膮 ch臋膰 pomocy i ukierunkowania Twojej pracy. Potraktuj go jako po偶yteczn膮 informacj臋 i zastan贸w si臋, jak mo偶esz go wykorzysta膰 z korzy艣ci膮 dla siebie i ca艂ej firmy.

Informacja zwrotna zamiast oceny rocznej

Zapotrzebowanie na feedback zauwa偶aj膮 ju偶 pracodawcy. Coraz g艂o艣niej jest o przypadkach firm, kt贸re rezygnuj膮 z tradycyjnej, dorocznej oceny pracowniczej na rzecz przekazywania ci膮g艂ej informacji zwrotnej pracownikom przez ich prze艂o偶onych. Tak膮 decyzj臋 podj膮艂 m.in. polska oddzia艂 ING, rozwi膮zanie jest te偶 testowane przez Accenture.

Oce艅 artyku艂


Narz臋dzia