Czy roboty zabiorą nam pracę?

Autor wpisu
Maja Gojtowska Ocena treści 3/5 (12)
Autor wpisu Maja Gojtowska
Ocena treści 3/5 (12)

Jak pokazują najnowsze badania przeprowadzone przez McKinsley Global Institute do 2030 roku roboty mogą zastąpić nawet 20% globalnej siły roboczej, czyli 800 milionów miejsc pracy. Czy oznacza to, że już nie długo w sklepach, restauracjach czy biurach będą obsługiwać nas roboty? Nie do końca. Na pewno jednak rozwiązania z obszaru sztucznej inteligencji zmieniają rynek pracy i należy się na tę zmianę przygotować.

Jak będzie postępować robotyzacja rynku pracy?

W rozwiązania z obszaru AI najchętniej inwestować będą kraje wysoko rozwinięte. Roboty wykonywać będą najpierw zadania najbardziej powtarzalne np. operatorów maszyn czy pracowników sklepów i stacji benzynowych. Jest to zresztą trend widoczny na rynku już dziś – kasjerów w sklepach zastępują kasy samoobsługowe. Wskazuje na to również Natalia Hatalska, założycielka infuture hatalska foresighte institute. Jak czytamy w jej raporcie „ AI wkracza do zawodów nie tylko powtarzalnych, żmudnych, odtwórczych – takich, w których faktycznie lepiej sprawdza się robot niż człowiek – lecz także do zawodów kreatywnych: komponuje muzykę, pisze wiersze i scenariusze filmowe, oraz przejmuje kompetencje lekarzy czy prawników.

Zawody przyszłości

Świat nie lubi jednak próżni. I choć wiele zawodów nam dobrze dziś, już niedługo może zniknąć, powstaną nowe, związane właśnie z programowaniem obsługą robotów czy produkcją. Szacuje się, że 60% zawodów, w których ludzie będą pracować za 10 lat jeszcze nie powstała. I bardzo trudno jest przewidywać jak będą się one nazywać.

Już dziś na Pracuj.pl pojawia się coraz więcej nietypowych ofert pracy dla osób. Latem 2016 roku, kiedy świat ogarnął szał na grę w Pokemon Go! poszukiwani byli trenerzy pokomenów. Dziś pracodawcy potrzebują osób biegle poruszających się w środowisku botów, w tym botów konwersacyjnych. Tacy pracownicy będą odpowiedzialni za ich projektowanie, a później wdrażanie. Mówi się już o powstaniu nowego zawodu jakim jest trener bota – to osoba, które podobnie jak tester gier komputerowych będzie rozmawiała z botem i wyłapywała błędy, które pojawią się w trakcie tej konwersacji.

Jakich kompetencji poszukują pracownicy?

Bez wątpienia postępująca robotyzacja na rynku pracy jest dla pracowników sporym wyzwaniem. Wymaga bowiem od nich… otwartości na zmianę i łatwości w pozyskiwaniu nowych umiejętności. Według raportu „The Future of Jobs” stworzonego podczas Światowego Forum Ekonomii w Davos w 2016 roku, do 10 najbardziej przydatnych umiejętności wymaganych od pracowników w 2020 roku należą:

  1. Umiejętność rozwiązywania złożonych problemów
  2. Krytyczne myślenie
  3. Kreatywność
  4. Zarządzanie ludźmi
  5. Współpraca z innymi
  6. Inteligencja emocjonalna
  7. Umiejętność oceniania i podejmowania decyzji
  8. Zorientowanie na usługi
  9. Umiejętność negocjowania
  10. Elastyczność poznawcza

Taki zbiór umiejętności pozwoli przyszłym pracownikom, na skuteczne działanie i tworzenie innowacyjnych rozwiązań niezależnie od tego, jak zaawansowane będą technologie, jakie zmiany demograficzne nastąpią, jakie będą wymagania i potrzeby konsumentów, starzejącego się społeczeństwa, rozwoju nowych rynków pracy, sytuacji politycznej, zmian klimatycznych czy gwałtownej urbanizacji – mówi dr Joanna Leśmian, ekspert SWPS Uniwersytetu Humanistyczno-Społecznego.

A czy Wy obawiacie się konkurencji robotów na rynku pracy?

Oceń artykuł


Narzędzia