Między sztampą a ekstrawagancją, czyli jak przygotować ciekawe CV

Kategoria
Ciekawe

Autor wpisu
Katarzyna Klimek-Michno
Kategoria: Ciekawe

ba2e29e7-d7ca-43eb-87c4-f2d7a42bfed4Jedni zupełnie nie dbają o treść i wygląd życiorysu. Byle by było. Inni przesadzają w drugą stronę i zamiast CV wychodzi im karykatura. Sztampowe, a na dodatek niestaranne CV potrafi zniechęcić rekrutera. Podobnie jak przesadzona kreatywność, plaga graficznych ozdobników albo zbyt wyszukana i przez to zupełnie nieczytelna forma dokumentu. Podpowiadamy, jak w tym wszystkim znaleźć złoty środek.

 

 

Nieważne, jakie mam CV, ważne co mam w głowie – z takiego założenia zdają się wychodzić Ci, których życiorys wygląda niedbale. Zapominają jednak, że to właśnie CV jest ich wizytówką, która powinna przyciągnąć uwagę rekrutera. Niektórzy, dla odmiany, biorą to sobie zbyt mocno do serca i tworzą nietypowe CV, które zaskakuje, ale niekoniecznie w pozytywny sposób. Jak więc przygotować nowoczesne CV, które nie będzie nudzić, ale też nie przestraszy wybujałą kreatywnością? Przede wszystkim:

 

1. Pamiętaj, że Twoje CV to oferta

Zanim zaczniesz przygotowywać życiorys, musisz mieć świadomość, że Twoje CV jest ofertą, którą kierujesz do potencjalnego pracodawcy. To coś więcej niż dokument, więcej niż zwykła kartka papieru. To sposób na promocję swoich kompetencji. CV jest narzędziem, dzięki któremu możesz zareklamować swój potencjał.

 

2. Eksponuj korzyści dla pracodawcy

Wejdź w buty pracodawcy, który publikuje ogłoszenie o pracę. Jeszcze raz, dokładnie zapoznaj się z treścią oferty, zwróć uwagę na stawiane wymagania. Jeśli je spełniasz, to spróbuj napisać CV w taki sposób, aby rekruter dostrzegł w nim korzyści dla organizacji. Zacznij od tego, co najważniejsze z punktu widzenia oferty. Jeśli kluczowe jest doświadczenie, to wyeksponuj projekty i zadania, które realizowałeś w poprzednich miejscach pracy, a dopiero w dalszej kolejności napisz o swoim wykształceniu (zwłaszcza jeśli ma się ono nijak do stanowiska pracy). Powołuj się na wyniki swojej pracy i pokaż, jak one wpłynęły na funkcjonowanie firmy, jej pozycję, kondycję, rozwój, na relacje z klientami, na pracę całego zespołu. Mówiąc krótko: co udało się osiągnąć dzięki Twoim kompetencjom, wiedzy, doświadczeniu.

 

3. Licz się ze słowami

Pozwól rekruterowi szybko znaleźć to, czego szuka. Tekst wcale nie musi być długi, aby pojawiły się w nim wyczerpujące i wartościowe informacje. Pisz więc na temat i wybieraj do CV te elementy Twojej historii zawodowej, które będą najlepiej odpowiadać na wymagania stawiane w ofercie. Pamiętaj o doprecyzowaniu ważnych kwestii, jak np. długość doświadczenia zawodowego, stopień zaawansowania umiejętności językowych, komputerowych itd.

 

4. Zamiast używać sloganów, obrazuj przykładami

Do skrzynek mailowych rekruterów bardzo często wpływają życiorysy, w których kandydaci zapewniają, że są kreatywni, skrupulatni i dobrze zorganizowani, a do tego mają mocno rozwinięcie umiejętności interpersonalne. Nie robi to jednak zbyt dużego wrażenia. Dlaczego? Bo jest sztampowe, a za takimi sformułowania często nie idą żadne przykłady. Jeśli chcesz przykuć uwagę rekrutera, udowodnij w swoim CV, że faktycznie posiadasz pożądane umiejętności. Jeśli twierdzisz, że jesteś kreatywny – znajdź na to dowody w swojej codziennej pracy, podając na przykład nazwę ostatniej kampanii reklamowej, której byłeś współautorem (i o której rekruter może znaleźć informacje w sieci). Jeśli uważasz się za komunikatywnego lidera grupy, powołaj się na nagrodę od pracowników, którą otrzymałeś – będzie to prawdziwe potwierdzenie Twoich umiejętności.

 

5. Zadbaj o nowoczesny szablon

Aby zwrócić na siebie uwagę, nie musisz tworzyć CV w formie menu restauracji, listu w butelce lub skomplikowanej infografiki. Takie oryginalne rozwiązania mogą się sprawdzić, kiedy ubiegamy się o pracę, w której kluczowa jest kreatywność czy zdolności graficzne. Bez względu na to, czy Twoje CV będzie zaawansowane graficznie i przyjmie nietypową postać, czy będzie wyglądać tradycyjnie – najważniejsza jest jakość dokumentu.

Jeśli nie musisz udowadniać swojej pomysłowości, spokojnie możesz pozostać przy tradycyjnym, najbardziej czytelnym modelu. Twoje CV powinno być przede wszystkim staranne, estetyczne i przejrzyste (nowoczesny szablon możesz wygenerować przy użyciu bezpłatnego narzędzia – Kreatora CV, który znajdziesz na www.cv.pracuj.pl).

Najlepiej, aby dokument był zapisany w formacie PDF. Aby uatrakcyjnić go wizualnie, możesz dodać jakieś ikony, logotypy miejsc pracy. W CV możesz też uwzględnić linki do stron, na których rekruter może bliżej zapoznać się z Twoim dorobkiem (portfolio, galeria prac, zdjęć itd.) i aktywnościami (np. prowadzenie bloga, pisanie artykułów w portalach branżowych, prowadzenie własnej strony internetowej).

Nowy obraz (4)

Oceń artykuł


Narzędzia