Lubiani mają większe szanse na sukces w pracy?

Kategoria
Ciekawe

Autor wpisu
Agnieszka Dobosz
Kategoria: Ciekawe

Fotolia_51756258_Subscription_XXL_lekkiNaukowcy dowodzą, że osoby popularne i lubiane przez innych mają większe szanse na sukces nie tylko towarzyski, lecz także zawodowy. Sympatyczni szybciej zmieniają pracę albo uzyskują pomoc w zawodowych problemach, z większą łatwością zdobywają przydatne informacje, a ich błędy są szybciej puszczane w niepamięć.

 

Bycie lubianym to oczywiście nie to samo, co zawieranie bliskich przyjaźni z kolegami z pracy. Możemy oddzielać życie zawodowe od prywatnego, dbać o profesjonalizm w pracy, a jednocześnie być osobą lubianą – a więc także taką, z którą po prostu dobrze i w miłej atmosferze się pracuje.

 

Szef powinien być sympatyczny

To że sympatycznym bywa w zawodowym życiu łatwiej, pokazało badanie Uniwersytetu of Massachusetts z zeszłego roku. Objęło ono menedżerów z wybranych firm – okazało się m.in., że chętniej przychylają się oni do zdania osoby postrzeganej przez nich jako miła.

Psychology Today donosi z kolei, że na bycie lubianym (lub nie) powinni – wbrew stereotypowi – zwracać także uwagę liderzy działów czy zespołów. Ma to nie tylko wpływ na relacje z podwładnymi, ale i osobami na równoległych i wyższych stanowiskach. Jak pokazują badania, jeśli każdy z nas mógłby wybrać, z kim chciałby pracować, zwracałby uwagę na dwie rzeczy – po pierwsze kompetencje zawodowe, a po drugie to, czy ocenianą osobę da się lubić. Osobom sympatycznym szybciej wybaczamy wpadki i chętniej dzielimy się z nimi naszą wiedzą czy doświadczeniami.

 

Czy rekruter Cię polubi?

To, czy budzisz sympatię, może okazać się znaczące również na rozmowie o pracę. Rekruter jest tylko człowiekiem – lepiej rozmawia mu się z osobą, która nie sprawia wrażenia zarozumiałej czy wypranej z emocji. Potwierdza to nie tylko intuicja, ale i badania prowadzone w USA. Co ciekawe, wynika z nich też, że dużo trudniej wypaść pod tym względem dobrze podczas wideorekrutacji – wygląda na to, że przed kamerą wszyscy wydajemy się mniej przyjaźni.

 

Miły z wyrachowania?

Co prawda nie każdy rodzi się z charyzmą, jednak – jak twierdzą eksperci – bycia sympatycznym i dobrze odbieranym przez innych można się nauczyć. Wyrachowane? Być może. Z drugiej strony czasem po prostu nie mamy świadomości, jak odbierają nas inni. Roger Covin, kanadyjski psycholog zajmujący się tym zagadnieniem, twierdzi, że wystarczy kilka drobnych zmian w zachowaniu, aby nasze otoczenie odbierało nas jako bardziej przyjaznych.

Oto 10 cech i zachowań, które sprawią, że będziesz bardziej lubiany w pracy – niby oczywiste, a przez niektórych zapominane:

 

  1. Uśmiechaj się – nie wyśmiewanie, podśmiewanie, nerwowy chichot albo głupawy rechot. Po prostu szczery i naturalny uśmiech.
  2. Utrzymuj kontakt – znaj imiona, mów „dzień dobry”.
  3. Dziel się radością – szczery entuzjazm do pracy swojej i innych będzie zawsze budził dobre emocje.
  4. Słuchaj i rozmawiaj – pytaj i o zawodową opinię, i o wrażenia z wakacji.
  5. Nie plotkuj i nie bądź stronniczy – budowanie stronnictw i szepty na korytarzach budują Twój negatywny wizerunek; nawet w oczach współplotkujących.
  6. Nie przypisuj sobie cudzych zasług ani nie zrzucaj odpowiedzialności za innych. Wg Rogera Convina, szczerość i uczciwość to jedne z najbardziej budzących sympatię cech.

 

Jak uważacie, bycie lubianym w pracy jest ważne?

 

Oceń artykuł


Narzędzia