Duża przerwa w pracy, duży kłopot?

Kategoria
Ciekawe

Autor wpisu
Katarzyna Klimek-Michno
Kategoria: Ciekawe

1f70fca10989f832e186ff5cdee8b854_lekkiNic nie pamiętam z niemieckiego. Zapomniałam, jak się pracuje w tym programie komputerowym. Nie umiem już tak sprawnie wykonywać projektów. Mylą mi się pojęcia. Odwykłem od kontaktów z ludźmi.

Dla kogoś, kto przez dłuższy czas był bezrobotny, powrót do pracy może oznaczać powrót do punktu wyjścia. Podpowiadamy, jak temu zaradzić.

 

Justyna jest bez pracy od ponad roku. Czuje się sfrustrowana, ale stara się nie poddawać. Szlifuje cały czas język angielski, zapisała się też na kurs z francuskiego. Została wolontariuszką w jednej z organizacji pozarządowych. Wzięła udział w warsztatach dla bezrobotnych. Wierzy, że wkrótce los się do niej uśmiechnie.

Aneta nie znajduje w sobie takiej determinacji. Mówi wprost, że dzień przecieka jej przez palce. Rano sprawdza ogłoszenia, przegląda nowe oferty pracy i wysyła dokumenty. Pozostałe godziny upływają jej na tzw. „nicnierobieniu”. Przyznaje, że chciałaby to zmienić, ale nie wie, jak.

Być może jesteś już długotrwale bezrobotny. A może szukasz pracy dopiero od kilku tygodni, ale już teraz wiesz, że nie będzie łatwo? Znalazłeś wreszcie pracę i zaczynasz za kilka dni? A może ten powrót na rynek nastąpi dopiero za parę miesięcy? Dłuższa przerwa w aktywności zawodowej sprawia, że zaczynamy inaczej żyć, a emocje, które nam towarzyszą, są zgoła inne od tych, kiedy mieliśmy zajęcie i czuliśmy się potrzebni.

 

Jak przetrwać ten okres? Co jest ważne, gdy chcemy wrócić do pracy?

 

1. Nie trać wiary w siebie

Bezrobocie może obniżać poczucie własnej wartości, wywoływać ciągłe przygnębienie, żal, frustrację, stres. Wiele jednak zależy od naszej postawy. Możemy załamać ręce i uznać, że nie jesteśmy nic warci. Ale możemy też spróbować znaleźć w sobie siłę, żeby iść do przodu.

 

2. Bądź aktywny

Nie masz pracy, więc masz dużo czasu. Nie pozwól jednak, żeby ci przeciekał przez palce i żebyś na koniec dnia stwierdził z frustracją w głosie, że nic nie zrobiłeś. Przygotuj plan spraw, które są ważne z punktu widzenia twojego powrotu do pracy. Porządkuj sprawy, staraj się dyscyplinować samego siebie. Wykorzystaj ten etap, żeby zająć się również rzeczami, na które zawsze brakowało ci czasu, kiedy pracowałeś. Być może to dobry moment, żeby skupić się na swoich pasjach. One również mogą pomóc w szukaniu pracy.

 

3. Podnoś kompetencje

To dobrze, że stale wysyłasz CV, sprawdzasz nowe ogłoszenia. Dziś jednak szukanie pracy powinno być jeszcze bardziej aktywne. Warto pomyśleć, jak można by uatrakcyjnić naszą aplikację, jak i które kompetencje podnieść, czego nowego się nauczyć. Dobrze jest przeanalizować oferty organizacji wspierających bezrobotnych, dopasować do swoich potrzeb ofertę kursu czy warsztatów.

 

4. Odświeżaj wiedzę

Przed powrotem do pracy, możemy czuć pewne „luki”. Fragmenty wiedzy mogły częściowo „wyparować” nam z głowy, zapominamy niektóre zagadnienia, bo nie wykorzystujemy ich w praktyce, nie używamy na co dzień języka obcego, nie posługujemy się potrzebnymi w pracy programami komputerowymi itd. Część rzeczy mogła się zmienić, pojawiają się nowe przepisy, wymagania – warto o tym pamiętać. Aby nie mieć wrażenia, że staliśmy się mniej profesjonalni po powrocie do pracy, starajmy się być na bieżąco z naszą branżą.

 

5. Buduj sieć kontaktów

W powrocie do pracy i nawiązaniu kontaktu z rynkiem pomaga stałe budowanie relacji, poznawanie środowiska, udział w wydarzeniach i spotkaniach branżowych. Networking może być świetnym narzędziem nie tylko dla tych, którzy są aktywni zawodowo, ale również dla bezrobotnych, którzy chcą znów wrócić do aktywności. Jest to ważne też dlatego, że pozostając bez pracy możemy się czuć osamotnieni, odseparowani od świata. Budując sieć kontaktów, nie będziemy mieli wrażenia, że na dobre „wypadliśmy” z rynku.

 

 

Oceń artykuł


Narzędzia