Czego boisz si臋 w pracy?

Kategoria
Ciekawe

Autor wpisu
admin
Kategoria: Ciekawe

Fotolia_83728828_Subscription_XXL_lekkiKa偶dy z nas, nawet w najbardziej lubianej przez siebie pracy, ma zadania, kt贸re go stresuj膮, denerwuj膮 lub wr臋cz przera偶aj膮. Czego boimy si臋 najcz臋艣ciej na polu zawodowym i jak walczy膰 ze strachem?

 

 

Najbardziej stresuj膮ce

Co jest dla pracownik贸w szczeg贸lnie stresuj膮ce? – Z do艣wiadczenia coachingowego wiem, 偶e l臋ki polskich pracownik贸w dotycz膮 w g艂贸wnej mierze obawy przed negatywn膮 ocen膮 przez innych. Ma to cz臋sto silny zwi膮zek ze zbyt wyg贸rowanymi oczekiwaniami wobec siebie, du偶ym samokrytycyzmem i obaw膮 przed brakiem kompetencji 鈥 m贸wi Anna Drabek, certyfikowany coach ACC i psychoterapeuta.

 

Tematyk膮 l臋k贸w na polu zawodowym zajmuje si臋 r贸wnie偶 Jonathan Berent, autor ksi膮偶ki 鈥濿ork makes me nervous鈥 (t艂um. Praca sprawia, 偶e jestem nerwowy). Wyr贸偶ni艂 on najpopularniejsze zawodowe l臋ki. Nale偶膮 do nich:

  • Postrzeganie jako osoba niekompetentna 鈥 w pracy jeste艣my ca艂y czas obserwowani i oceniani. I to w艂a艣nie oceny naszych kompetencji, tak naprawd臋 boimy si臋 najbardziej. Ka偶dy z nas chce przecie偶 pokaza膰, 偶e jest ekspertem w swojej dziedzinie.
  • Nieodpowiedni ubi贸r w pracy 鈥 jedno z najwi臋kszych wyzwa艅, z kt贸rym mierzymy si臋 ka偶dego poranka. Przecie偶 zawsze mo偶esz wybra膰 zbyt formalny lub zbyt lu藕ny str贸j.
  • Zapominanie o swoich zadaniach 鈥 艣wiadomo艣膰, 偶e za 15 minut musisz rozliczy膰 si臋 przed prze艂o偶onym z projekty, o kt贸rym nie pami臋ta艂e艣 sprawia, 偶e dreszcze przechodz膮 po plecach ka偶dego.
  • Zabieranie g艂osu na forum publicznym (zar贸wno przed kilku-, kilkunasto- jak i kilkudziesi臋ciu osobow膮 publiczno艣ci膮) 鈥 niezale偶nie czy musisz zabra膰 g艂os na spotkaniu zespo艂u czy bran偶owej konferencji, wyst膮pienia publiczne zawsze wi膮偶膮 si臋 z trem膮. Tylko jak sobie z ni膮 poradzi膰?
  • Zapami臋tywanie imion wsp贸艂pracownik贸w 鈥 to szczeg贸lnie frustruj膮ce, kiedy wchodzimy do nowej organizacji i w kr贸tkim czasie musimy zapami臋ta膰 kilkana艣cie lub nawet kilkadziesi膮t imion wsp贸艂pracownik贸w, a co wi臋cej przyporz膮dkowa膰 je do odpowiednich stanowisk i umie艣ci膰 w strukturze organizacji.
  • Jedzenie ze wsp贸艂pracownikami 鈥 dla wielu os贸b wsp贸lny lunch wi膮偶e si臋 z przekroczeniem strefy komfortu, tym bardziej, 偶e podczas posi艂ku mo偶emy upu艣ci膰 jedzenie, ubrudzi膰 siebie lub swoje ubranie.
  • Korzystanie z toalety, kiedy kto艣 obcy przebywa w kabinie obok 鈥 to jeden z popularniejszych lek贸w, szczeg贸lnie je艣li toalety nie s膮 odpowiednio izolowane.
  • Bycie podrywanym przez wsp贸艂pracownika 鈥 kokietowanie czy otwarte podrywanie w pracy jest kr臋puj膮ce zar贸wno dla kobiet, jak i dla m臋偶czyzn. Jak zwr贸ci膰 uwag臋 takiej osobie i nie narazi膰 na szwank zawodowych relacji?
  • Otrzymywanie informacji zwrotnej od prze艂o偶onego 鈥 niezale偶nie od tego czy mamy do czynienia z kr贸tk膮 rozmow膮 czy ca艂oroczn膮 ocen膮 pracy otrzymywanie informacji zwrotnej jest zawsze stresuj膮ce i sprawia, 偶e Twoje r臋ce s膮 od razu wilgotne z nerw贸w.
  • Imprezy integracyjne i zaj臋cia z zakresu team-building 鈥 dla wielu os贸b jest to konieczno艣膰 spoufalania si臋 ze wsp贸艂pracownikami, przymusowe przekraczania w艂asnej strefy komfortu i wykonywania zada艅, na do ko艅ca zgodnych z ich osobowo艣ci膮.
  • Plotkowanie ze wsp贸艂pracownikami 鈥 szczeg贸lnie trudne dla introwertyk贸w, os贸b z natury zamkni臋tych w sobie. Co zrobi膰 je艣li kolega z pracy przy porannej kawie lub w drodze na autobus rozpoczyna tzw. small talk? Jak odpowiedzie膰 je艣li zwyczajnie nie mamy ochoty na rozmow臋, a porozmawia膰 wypada?
  • Rozmowa 鈥瀗a dywaniku鈥 u szefa 鈥 ma j膮 za sob膮 chyba ka偶dy z nas. Przyjmowanie krytyki jest bardzo trudn膮 umiej臋tno艣ci膮. Wiedza jak w kulturalny i merytoryczny spos贸b j膮 odeprze膰 鈥 jeszcze trudniejsz膮.
  • Spotkanie prezesa w windzie 鈥 powiedzie膰 鈥瀌zie艅 dobry鈥, czy 鈥瀋ze艣膰鈥? zapyta膰 鈥瀋o s艂ycha膰鈥, czy lepiej nie m贸wi膰 nic? Skomentowa膰 ostatni udany projekt, czy zagai膰 na temat wygranego meczu reprezentacji? Tyle pyta艅, a tylko dwa wsp贸lnie przejechane pi臋tra!

 

Troski pracownik贸w negatywnie wp艂ywaj膮 na firm臋

Z bada艅 przeprowadzonych przez naukowc贸w z Uniwersytetu w Toronto wynika, 偶e zawodowe niepokoje, troski czy strach zwi膮zany z prac膮 bezpo艣rednio wp艂ywa na zawodowe wyniki pracownik贸w, negatywnie przek艂ada si臋 na ich relacj臋 z prze艂o偶onymi oraz innymi wsp贸艂pracownikami, co w efekcie rzutuje na wyniki biznesowe ca艂ej organizacji. Psychologie diagnozuj膮 nawet ergofobi臋, czyli chroniczny l臋k przed prac膮. Cierpi na ni膮 0,5% i strach jaki wywo艂uje u chorych uniemo偶liwia ca艂kowicie normalne, zdrowe funkcjonowanie zar贸wnano polu zawodowym jak i prywatnym.

 

Jak walczy膰 z codziennymi fobiami pracowymi?

Nale偶y pami臋ta膰, 偶e wiedza i umiej臋tno艣ci to rzeczy nabyte – w ka偶dej chwili jeste艣my w stanie si臋 podnie艣膰 ich poziom, nauczy膰 si臋 nowych rzeczy, zdoby膰 kolejne kompetencje. Determinuj膮ca jest tu nasza postawa. To czy w og贸le chcemy naby膰 umiej臋tno艣ci, dzi臋ki kt贸rym b臋dziemy si臋 czu膰 pewniej w pracy 鈥 zwraca uwag臋 Anna Drabek. – Kolejn膮 istotn膮 rzecz膮 s膮 przekonania. My艣l膮c 鈥瀒 tak sobie nie poradz臋鈥, 鈥瀒nni s膮 ode mnie lepsi鈥︹ sami siebie ograniczamy. Warto zmieni膰 je na przekonania wzmacniaj膮ce: 鈥瀢arto si臋 w to zaanga偶owa膰鈥, 鈥瀓est to dla mnie wa偶ne鈥. Zamiast martwi膰 si臋 i m贸wi膰 鈥瀓estem g艂upi鈥 skorzystaj z konstruktywnej samokrytyki: 鈥瀏艂upio si臋 zachowa艂em, czego mnie ta sytuacja nauczy艂a?鈥 鈥 dodaje.

 

Polub swoje niedoskona艂o艣ci

Jak膮 jeszcze rad臋 Anna Drabek ma dla pracownik贸w mierz膮cych si臋 ze swoimi l臋kami?

Warto w miejscu pracy przyklei膰 sobie kartk臋 przypominaj膮cym, o tym 偶e zadanie wykonane jest lepsze ni偶 perfekcyjne i niesko艅czone. Bycie cz艂owiekiem to bycie pi臋knie niedoskona艂ym. Warto da膰 sobie prawo do pope艂niania b艂臋d贸w i wyci膮gania z nich lekcji. Zdroworozs膮dkowe odczuwanie obaw jest niezb臋dne do przetrwania, poniewa偶 strach wyt臋偶a zmys艂y. Cz艂owiek odwa偶ny to ten kt贸ry mierzy si臋 z w艂asnymi l臋kami i obawami, dzi臋ki temu, 偶e je akceptuje 艂atwiej jest mu je pokonywa膰 鈥 komentuje.

 

 

Oce艅 artyku艂


Narz臋dzia