5 sposobów na większą pewność siebie w pracy

Kategoria
Ciekawe

Autor wpisu
Agnieszka Dobosz Ocena treści 4.42/5 (12)
Kategoria: Ciekawe
Ocena treści 4.42/5 (12)

Junger Geschäftsmann jubeltByć pewnym siebie – łatwo powiedzieć. Niektórzy twierdzą, że trzeba się z tym urodzić lub tak zostać wychowanym. Jeśli jednak nie należysz do tej grupy, mamy dobą wiadomość – pewność siebie można wyćwiczyć.

 

Wiedzą, w czym są dobrzy, znają swoją wartość i pozytywną postawę prezentują na zewnątrz. Pewność siebie – nie mylić z arogancją – pomaga i w życiu, i w pracy. Jej brak może mieć różne podłoża – wynika z charakteru, ale też sytuacji, takiej jak na przykład start w nowej pracy, brak wymaganych umiejętności albo strach przed szefem czy utratą stanowiska. Psychologowie twierdzą, że ludzie pewni siebie częściej podejmują odważne decyzje przybliżające ich do sukcesu, chętniej się rozwijają i są lepiej postrzegani przez otoczenie. Dlatego pewna dawka pewności siebie przyda się każdemu, a mogą ją łatwo ćwiczyć nawet Ci najbardziej nieśmiali.

 

Oto 5 naprawdę prostych sposobów na zwiększenie pewności siebie w pracy.

 

1. Uwierz w siebie – po prostu

Może brzmi to jak wyświechtany slogan, ale naprawdę działa. Zamiast zastanawiać się, co pójdzie nie tak podczas ważnego spotkania czy rozmowy w sprawie nowej pracy, powiedz sobie „Uda mi się!”. Nastawienie czyni cuda – nawet jeśli w to nie wierzysz, nie zaszkodzi spróbować.

Uwaga! Za wiarą w siebie powinna jednak iść rzetelna wiedza. Dlatego nawet najlepsze nastawienie może niewiele dać, jeśli np. do rozmowy kwalifikacyjnej w ogóle się nie przygotujesz.

 

2. Znaj swoje mocne i słabe strony

Mocne i słabe strony warto sobie wypisać, nie tylko przygotowując się do rozmowy o pracę. Taka analiza pozwoli wyznaczyć obszary, nad którymi musisz popracować i takie, które możesz śmiało eksponować.

Pracę nad słabymi stronami osoby mało pewne siebie powinny zaczynać od drobnych kroków. Nie lubisz wystąpień publicznych, a wiesz, że Twoja dalsza kariera może ich wymagać? Na każdym większym spotkaniu wewnątrz firmy przynajmniej raz zabierz głos (oczywiście pod warunkiem, że masz coś sensownego do powiedzenia). Twoja pewność siebie wzrośnie, a jednocześnie przygotujesz się do dalszych wystąpień.

 

3. Doceniaj własne sukcesy

Komplementy pod adresem Twoich zawodowych osiągnięć zbywasz machnięciem ręki i słowami „A tak jakoś mi się udało!”? To błąd!

Zadowolenie z własnej pracy to ważna rzecz, która wpływa na wzrost pewności siebie. Dlatego po udanym projekcie pozwól sobie na myśl „Naprawdę dobrze mi poszło!”. I więcej – znajduj nawet małe okazje do świętowania i doceniania siebie. Naucz się tez przyjmować komplementy innych. To da Ci motywację do rozwoju, dalszego działania i zwiększy Twoją pewność siebie.

 

4. Nie bój się porażki

Słowa krytyki brzmią Ci w uszach jeszcze wiele godzin albo dni po tym, jak zostały wypowiedziane? Każdą wpadkę mocno przeżywasz? Jak doradzają psychologowie, potrzebna jest tutaj zmiana nastawienia.

Porażkę traktuj jako element rozwoju i z każdej z nich postaraj się wyciągnąć lekcję – dla siebie, zespołu czy projektu, który prowadzisz. Skup się na pozytywach – w najgorszym wypadku pomyśl, że to niepowodzenie może Cię wzmocnić na przyszłość i zahartować.

 

5. Przyjmij odpowiednią postawę

To, czy przemykasz nieśmiało pod ścianami, czy uśmiechasz się i chętnie rozmawiasz z innymi niby nie jest kluczowe dla rozwoju Twojej kariery, ale…

To jak będziesz się prezentować, wpłynie nie tylko na postrzeganie Ciebie przez współpracowników (a jak wiadomo, nawet nieświadomie oceniamy po wyglądzie i zachowaniu), lecz także na Twoje samopoczucie. Dlatego wyprostuj się, uśmiechnij, patrz w oczy i … do przodu :)!

 

Oceń artykuł


Narzędzia