5 rzeczy, które powinieneś zrobić, zanim zaczniesz szukać pracy

Kategoria
Ciekawe

Autor wpisu
Katarzyna Klimek-Michno
Kategoria: Ciekawe

Fotolia_69047144_Subscription_XXL_lekkiJutro zaczynam szukać pracy – stwierdzasz spontanicznie i niespodziewanie albo odwrotnie: ciągle to powtarzasz już od dłuższego czasu. Ale kolejny dzień nadchodzi i jest dokładnie taki sam, jak poprzedni. Dlaczego? Bo znalezienie lub zmiana pracy to wydarzenie, do którego trzeba się przygotować. Nie mając planu, możemy przez wiele lat pozostać wyłącznie na etapie „słomianego zapału”.

 

 

Bez względu na to, czy już masz pracę i myślisz o czymś nowym, czy nigdzie obecnie nie pracujesz – wizja samych poszukiwań może przytłaczać. Gdzie i jak? Niby możliwości jest dużo, ale od czego zacząć? Chciałbyś wypaść jak najlepiej i szybko osiągnąć cel, ale w efekcie nie robisz nic w tym kierunku. I tak mija dzień za dniem. Zanim więc rzucisz: „szukam pracy”, ustal sam ze sobą strategię działania. Wybierz metodę małych, ale systematycznych i konsekwentnych kroczków. Oto one:

 

1. Określ swój cel

Przede wszystkim musisz wiedzieć, czego chcesz. Brzmi trywialnie, ale w praktyce nie zawsze jest to łatwe do realizacji. Co chcesz robić? Jakiej zmiany potrzebujesz? Co jest dla Ciebie najważniejsze na tym etapie życiowym? Jeśli odpowiesz sobie na tego typu pytania, nie będziesz błądzić wśród ogłoszeń o pracę jak we mgle.

 

2. Przeanalizuj swoją pozycję na rynku

Zastanów się nad swoimi mocnymi i słabymi stronami. Wypunktuj, co jest Twoim atutem, a jakie luki w kompetencjach czy kwalifikacjach należałoby uzupełnić. Co może utrudniać znalezienie pracy, a co działa na Twoją korzyść. Zastanów się nad kwestią zarobków, które dostawałeś, a które chciałbyś otrzymywać (pomoże Ci w tym porównywarka zarobków, np. www.zarobki.pracuj.pl).

 

3. Porównaj swoje wyobrażenia z otoczeniem

To, co Tobie wydaje się słabością lub zaletą, przez otoczenie może być postrzegane zupełnie inaczej. Poproś o opinię na swój temat bliskich, znajomych, współpracowników. Być może pomogą Ci zobaczyć coś, czego sam nie zauważasz.

 

4. Zbuduj profil potencjalnego pracodawcy

Chcesz znaleźć pracę. Dobrze, ale gdzie konkretnie? W jakiej branży, w jakich działach, jakie stanowiska bierzesz pod uwagę? Jakie marki są na Twojej top liście? A może nie masz jeszcze „wytypowanych” potencjalnych firm i dopiero musisz bliżej przyglądnąć się branży? Odpowiedz sobie również na pytanie, jakie są Twoje oczekiwania względem nowego miejsca pracy, na czym Ci zależy, co Cię motywuje.

Może liczy się działanie w międzynarodowym środowisku i częste podróże służbowe, a może właśnie elastyczny grafik i możliwość pracy z domu, ze względu na aktualną sytuację życiową. Umowa o pracę jest warunkiem koniecznym czy zadowoli Cię również umowa zlecenie? Może wolisz kameralną atmosferę i współpracę z niewielkim zespołem, dlatego zrezygnowałeś z etatu w wielkiej korporacji? Zastanów się, czego brakowało Ci w poprzednich miejscach pracy i co dawałoby Ci więcej satysfakcji.

Jednocześnie spróbuj ocenić swoje szanse w danej branży, jak najlepiej poznać jej wymogi oraz przygotować listę potencjalnych barier, na które możesz napotkać w trakcie poszukiwań pracy. To pozwoli Ci podjąć decyzję np. o uzupełnieniu kwalifikacji, zdobyciu dodatkowych umiejętności. Dobrze, abyś wiedział, jak dany sektor się rozwija, jakie są trendy, czy planowane są nowe inwestycje, rekrutacje itd.

 

5. Zarządzaj sobą w czasie

Swoje myśli warto przenieść na papier – na tym samym arkuszu opisać swoją pozycję i to, jak sami siebie postrzegamy, a równolegle przestawić opinie otoczenia; zestawić też nasze oczekiwania względem pracy i oczekiwania pracodawców. W ten sposób łatwiej będzie nam wyciągać wnioski, dostrzegać zależności i rozbieżności.

Wiedząc, czego chcesz i czego chce od Ciebie rynek – możesz przystąpić do działania. Nie rzucaj się jednak na głęboką wodę, próbując zrobić wszystko na raz. Szukanie pracy to też praca, czasem bardzo ciężka. Zrób plan – co robisz i w jaki dzień. Mając na głowie wiele codziennych spraw, kwestie zawodowe mogą być spychane na dalszy tor i stale odkładane.

Jednego dnia zaktualizuj więc swoje CV. Kolejny dzień rozpocznij od aktywności w portalach biznesowych – zapoznaj się z nimi bliżej, jeśli wcześniej raczej od nich stroniłeś. Zacznij budować sieć kontaktów. A może wygospodarujesz trochę czasu po ciężkim dniu, żeby opracować portfolio? Może powinieneś pomyśleć o założeniu swojej strony internetowej, która pozwoli Ci powiedzieć o sobie więcej niż zdołasz zawrzeć w CV? Ważne, aby zaczynając poszukiwania pracy być pewnym swojej decyzji i konsekwentnie realizować plan, krok po kroku.

 

A Wy jak przygotowujecie się do poszukiwań pracy?

Oceń artykuł


Narzędzia