4 rzeczy, kt贸re warto zrobi膰 w pracy na pocz膮tku roku

Kategoria
Ciekawe

Autor wpisu
Agnieszka Dobosz
Kategoria: Ciekawe

Young woman choosing between right and wrong signsWszystko mamy robi膰 na pocz膮tku roku, a po dw贸ch tygodniach o tym zapominamy 鈥 powiedz膮 jedni (szczeg贸lnie Ci, kt贸rzy bardziej pozytywnego nastawienia nie maj膮 w swoich postanowieniach noworocznych). Drudzy jednak prze艂om roku uznaj膮 za dobry moment na zmian臋 w swoim zawodowym 偶yciu 鈥 i to wcale niekoniecznie wielk膮. My r贸wnie偶 nie b臋dziemy Was zach臋ca膰 do porzucenia obecnej posady i wyjazdu w podr贸偶 dooko艂a 艣wiata 鈥 proponujemy za to metod臋 ma艂ych krok贸w. Zacznijmy od noworocznego 鈥 porz膮dku.

Jak si臋 do niego zabra膰?

1. Zr贸b porz膮dek wok贸艂 siebie

Twoje miejsce pracy jest zawalone arcywa偶nymi papierami, kartkami, karteczkami, starymi kubkami, usch艂ymi ro艣linami doniczkowymi, wszelakimi artyku艂ami biurowymi albo niedzia艂aj膮cym sprz臋tem? Pocz膮tek roku to dobry czas, aby zrobi膰 porz膮dek i pozby膰 si臋 materia艂贸w, kt贸re na pewno ju偶 si臋 przydadz膮 (gwarantujemy 鈥 po艂owa wa偶nych dokument贸w oka偶e si臋 nieaktualna, a kwiatka naprawd臋 nie da si臋 ju偶 uratowa膰). Zyskamy wi臋cej przestrzeni i szybciej dostaniemy si臋 do papier贸w albo sprz臋t贸w, kt贸rych naprawd臋 b臋dziemy potrzebowa膰.

Twierdzisz, 偶e chaos to Tw贸j 偶ywio艂 i w艂a艣nie w takich warunkach wspinasz si臋 na wy偶yny produktywno艣ci? Mo偶e wi臋c przekona Ci臋 fakt, 偶e wg bada艅 ponad po艂owa pracownik贸w ocenia innych patrz膮c na ich porz膮dek na biurku i 偶e mo偶e mie膰 on tak偶e wp艂yw na 鈥 Tw贸j awans (podobno prawie jedna trzecia pracodawc贸w nie awansuje kogo艣, kto nie dba o swoje miejsce pracy).

 

2. Zr贸b porz膮dek w skrzynce mailowej

Wielu z nas codziennie dostaje dziesi膮tki je艣li nie setki maili, z kt贸rych cz臋艣膰 zupe艂nie niepotrzebnie zalega potem w naszych skrzynkach mailowych. Od czasu do czasu warto zrobi膰 z nimi porz膮dek, wprowadzaj膮c przy okazji kilka przydatnych zasad, kt贸re u艂atwi膮 nam organizacj臋 korespondencji przez ca艂y rok.

Twoja skrzynka wygl膮da jak wielkie wykopalisko i nie wiesz, od czego zacz膮膰? Powyrzucaj wszystkie newslettery i mailingi, kt贸rych nigdy ju偶 nie przeczytasz, usu艅 stare 偶yczenia 艣wi膮teczne i korespondencj臋 dotycz膮c膮 stroj贸w na imprez臋 firmow膮 sprzed dw贸ch lat.

Pozosta艂e wiadomo艣ci posortuj do osobnych folder贸w, kt贸rym nadaj bardziej znacz膮ce nazwy ni偶 鈥瀒nne鈥 czy 鈥瀢a偶ne鈥. Pami臋taj, 偶e programy pocztowe s膮 wyposa偶one w filtry i regu艂y, kt贸re mog膮 okaza膰 si臋 przydatne, je艣li prowadzisz wiele projekt贸w r贸wnocze艣nie 鈥 wtedy maile od danej firmy czy osoby, b臋d膮 od razu wpada膰 do odpowiedniego 鈥瀢orka鈥. Dzi臋ki temu w nowym roku Twoja skrzynka b臋dzie wykonywa膰 cz臋艣膰 pracy za Ciebie.

 

3. Przeanalizuj swoje nawyki

Czasem porz膮dek warto wprowadza膰 nie tylko do swojej skrzynki czy na biurko, lecz tak偶e do swoich pracowych nawyk贸w. Po艣wi臋膰 jeden dzie艅 na dok艂adn膮 analiz臋 tego, co robisz w ci膮gu dnia. Problemem wielu z nas jest dzisiaj rozpoczynanie zbyt wielu zada艅 na raz, kt贸re co wi臋cej przerywamy sobie, zagl膮daj膮c do skrzynki pocztowej albo na Facebooka. Warto wi臋c sprawdzi膰, czy to tak偶e nie Tw贸j problem.

Co je艣li rzeczywi艣cie tak jest? Spr贸buj krok po kroku to zmieni膰. Wyznacz sobie czas w ci膮gu ka偶dej godziny (a mo偶e dnia?) na odpisywanie na maile; nie zagl膮daj do skrzynki poza nim. Je艣li Twoj膮 zmor膮 jest zerkanie na Facebooka, ustal, 偶e robisz to w pracy tylko 2 razy dziennie. Na pocz膮tku dnia wyznacz sobie 2-3 najwa偶niejsze zadania do wykonania i pilnuj, aby w ustalonej na pocz膮tku kolejno艣ci je zrealizowa膰. Dopiero potem zajmij si臋 rzeczami, kt贸re pojawi艂y si臋 jako dodatkowe. Po co to wszystko? Jak wyliczono, 鈥瀙rze艂膮czenie si臋鈥 z jednej czynno艣ci na drug膮 zajmuje 艣rednio 3 dodatkowe minuty, wi臋c jest to wyj膮tkowo nieefektywne. Uporz膮dkowanie sobie pracy oznacza spor膮 oszcz臋dno艣膰 czasu ka偶dego dnia.

 

4. Za艂贸偶 notes z pomys艂ami

Porz膮dek warto mie膰 te偶 鈥 w g艂owie. Do tego bardzo przyda si臋 notes. Mo偶e to by膰 tak偶e aplikacja w kom贸rce, w kt贸rej zapiszesz wszystko to, co przychodzi Ci do g艂owy, kiedy akurat nie siedzisz przy biurku w pracy 鈥 a sami pewnie przyznacie, 偶e sporo dobrych pomys艂贸w rodzi si臋 podczas jazdy autobusem, biegania z psem albo porannego mycia z臋b贸w. Ile z nich potem nam umyka?

Aplikacja albo notatnik pozwol膮 Ci te pomys艂y na bie偶膮co notowa膰 鈥 nawet w postaci kr贸tkich hase艂. Mog膮 by膰 one zwi膮zane z Twoj膮 bie偶膮c膮 prac膮 i projektami, kt贸rymi si臋 zajmujesz, ale nie tylko 鈥 notuj lu藕ne my艣li zwi膮zane z Twoj膮 dalsz膮 karier膮 (鈥濧 mo偶e by tak spr贸bowa膰 wyspecjalizowa膰 si臋 w tej dziedzinie i po roku pomy艣le膰 o zmianie bran偶y?鈥), rozwojem (tutaj warto zapisa膰 np. nazw臋 szkolenia, kt贸re rzuci艂o Ci si臋 w oczy w Internecie), tytu艂y inspiruj膮cych ksi膮偶ek, ale te偶 zawodowe cele i wyzwania, kt贸re wyznaczasz sobie na kolejny rok.

Zapisuj pomys艂y nawet je艣li na tym etapie wydaj膮 si臋 zupe艂nie nierealne. Cz臋艣膰 z nich na pewno wyl膮duje potem w koszu, ale niekt贸re mog膮 okaza膰 si臋 trafione w dziesi膮tk臋! I oby w kolejnym roku ich nie zabrak艂o!

 

Oce艅 artyku艂


Narz臋dzia