4 proste triki, by nie da膰 si臋 pourlopowej depresji

Kategoria
Ciekawe

Autor wpisu
admin
Kategoria: Ciekawe

Woman changing her moodSyndrom post-holiday spleen, czyli powakacyjne przygn臋bienie dopada podobno co trzeciego polskiego pracownika. Nic dziwnego. Kiedy po kilkunastu dniach beztroski, s艂o艅ca, rado艣ci, 艣miechu i czasu pe艂nego relaksu, stajesz przed drzwiami swojego biura 艂atwo popa艣膰 w nie najlepszy humor.

 

Oto 4 proste triki, kt贸re sprawi膮, 偶e Tw贸j pierwszy dzie艅 czy tydzie艅 po urlopie b臋dzie co najmniej zno艣ny!

 

1. Zadbaj o mi臋kkie l膮dowanie

Je艣li to mo偶liwe, postaraj si臋 zaplanowa膰 sw贸j urlop tak, aby do pracy nie wraca膰 w poniedzia艂ek, ale na przyk艂ad w 艣rod臋. W ten spos贸b do kolejnej przerwy 鈥 weekendu b臋dziesz mie膰 tylko dwa dni. Wykorzystaj je na rozp臋dzenie si臋, zapoznanie z mailami oraz wdro偶enie w projekty, prowadzone podczas Twojej nieobecno艣ci przez koleg贸w z dzia艂u.

Inne rozwi膮zanie to sp臋dzenie ostatnich dw贸ch 鈥 trzech dni urlopu w domu. Rozpakuj walizki, wywo艂aj zdj臋cia, sp臋d藕 czas z bliskimi ju偶 na miejscu. Wybierzcie si臋 na obiad do restauracji, odwied藕cie pobliskie muzeum lub kino. Dzi臋ki temu dasz swojemu organizmowi sygna艂, 偶e najwy偶szy czas prze艂膮czy膰 si臋 na tryb niewakacyjny, a powr贸t do biura nie b臋dzie dla niego zwyk艂ym 鈥 szokiem. Powr贸t do pracy prosto z lotniska po nieprzespanej nocy? Mo偶na, ale uprzedzamy 鈥 b臋dzie ci臋偶ko.

 

2. Najpierw porozmawiaj, p贸藕niej otw贸rz maila

Pierwszego dnia po wakacjach 鈥 je艣li to mo偶liwe 鈥 nie rzucaj si臋 od razu w wir maili, rozm贸w telefonicznych i spotka艅. We藕 g艂臋boki oddech i z kubkiem kawy oraz u艣miechem na ustach przywitaj si臋 ze wsp贸艂pracownikami. Je艣li od razu zostaniesz zaproszony na niecierpi膮ce zw艂oki spotkania spr贸buj鈥 odm贸wi膰 lub poprosi膰 o ich prze艂o偶enie o 1-2 dni. Porozmawiaj ze swoim szefem oraz kolegami z zespo艂u o tym, co wydarzy艂o si臋 podczas Twojej nieobecno艣ci. W ten spos贸b 艂atwiej b臋dzie okre艣li膰 Ci priorytety i zaplanowa膰 prac臋 na najbli偶sze dni. Dobrym pomys艂em jest te偶 przyj艣cie do biura godzin臋 wcze艣niej ni偶 zazwyczaj, aby spokojnie zebra膰 my艣li i przygotowa膰 si臋 do pracy.

 

3. Do swojej skrzynki mailowej podejd藕 metodycznie鈥

Odgruzowywanie skrzynki mailowej po urlopie to dla wielu nic innego jak鈥 koszmar. Dlatego do odczytywania wiadomo艣ci nale偶y podej艣膰 metodycznie. Shana Montesol Johnson, coach i doradca zawodowy radzi, aby oprze膰 si臋 na zasadzie 4D:

  • KROK D 1. USU艃 (ang. delete) 鈥 spam, newslettery czy wiadomo艣ci, do kt贸rych nigdy wi臋cej nie wr贸cisz usu艅 od razu
  • KROK D 2. ZR脫B (ang. do it) 鈥 zadania, kt贸re nie zajm膮 Ci wi臋cej ni偶 2 minuty zr贸b od razu
  • KROK D 3. ODDELEGUJ (ang. delegate) 鈥 je艣li do razu wiesz, 偶e realizacj膮 zadania powinna zaj膮膰 si臋 inna osoba, prze艣lij mail dalej
  • KROK D 4. OD艁脫呕 (ang. defer)

– je艣li wykonanie zadania zajmie Ci d艂u偶ej ni偶 2 minuty wpisz je na swoj膮 list臋 zada艅

– je艣li zadanie zwi膮zane jest z informacjami, na kt贸re wci膮偶 czekasz lub musisz je samodzielnie zdoby膰 przenie艣 je do specjalnego folderu 鈥濷CZEKUJ膭CY鈥

– je艣li jest to d艂uga wiadomo艣膰 wys艂ana do Twojej informacji przenie艣 j膮 do folderu 鈥濪O PRZECZYTANIA鈥 i wr贸膰 do niej p贸藕niej

 

Pami臋taj, aby wiadomo艣ci czyta膰 od najnowszych, a nie鈥 najstarszych 鈥 wiele pyta艅 i pr贸艣b kierowanych do Ciebie mo偶e by膰 ju偶 zwyczajnie鈥 nieaktualnych.

 

4. 鈥 lub po prostu u偶yj klawisza delete

W Polsce rad臋, by wszystkie maile, kt贸re otrzymujesz w czasie urlopie鈥 skasowa膰, traktuje si臋 raczej jako dowcip. Ale w niemieckiej sp贸艂ce motoryzacyjnej Daimler AG, kt贸ra jest w艂a艣cicielem m.in. takich marek samochod贸wce jak Mercedes-Benz, Smart czy Maybach to oficjalny element polityki korporacyjnej. Jak informuje serwis BBC zgodnie z ni膮 wszystkie maile wysy艂ane do pracownika w trakcie jego urlopu s膮 automatycznie kasowane. Nadawca maila jest o tym uprzedzany w autoresponderze i kierowany do osoby, kt贸ra zast臋puje urlopuj膮cego pracownika. Rzecznik sp贸艂ki Oliver Wihofszki przyznaje, 偶e polityka firmy w 99% spotyka si臋 z pozytywnym odbiorem zar贸wno ze strony pracownik贸w, jak i kontrahent贸w.

Rozwi膮zanie jest efektem bada艅 zrealizowanych we wsp贸艂pracy naukowcami z Uniwersytetu w Heidelbergu, kt贸re pokaza艂y, 偶e kasowanie maili zmniejsza stres pracownik贸w zwi膮zany z powrotem do pracy, a zwi臋ksza ich efektywno艣膰 i zapa艂.

 

Mamy dla Ciebie jeszcze jeden, bonusowy trik. Od razu po powrocie z urlopu鈥 zaplanuj kolejny! Je艣li nie urlop, to przynajmniej d艂u偶szy weekend. Rzeczywisto艣膰 od razu stanie si臋 bardziej kolorowa :).

Oce艅 artyku艂


Narz臋dzia