Bol膮 Ci臋 plecy? Oto 6 szybkich 膰wicze艅 do wykonania w pracy

Kategoria
呕ycie zawodowe

Autor wpisu
Agnieszka Dobosz Ocena tre艣ci 5/5 (4)
Kategoria: 呕ycie zawodowe
Ocena tre艣ci 5/5 (4)

Od dobrych kilku miesi臋cy mobilizujesz si臋, 偶eby p贸j艣膰 na si艂owni臋 albo pobiega膰, rzadko masz czas nawet na spacer, a tymczasem praca przy biurku daje Ci si臋 we znaki? Po ca艂ym dniu przy komputerze odczuwasz sztywno艣膰 karku, b贸le plec贸w i szyi?聽 Je艣li to Ci臋 pocieszy, nie jeste艣 sam. Siedz膮ca praca i tryb 偶ycia, w kt贸rym mamy zdecydowanie za ma艂o ruchu, sprawiaj膮, 偶e coraz wi臋cej nawet bardzo m艂odych os贸b zmaga si臋 z tego typu problemami. Dlatego eksperci radz膮 wykorzystywa膰 ka偶d膮 kr贸tk膮 przerw臋 w pracy i 鈥 膰wiczy膰 w biurze!

Oto przyk艂adowe 膰wiczenia, kt贸re mo偶esz wykona膰 w biurze.

Pami臋taj! Zanim zaczniesz 膰wiczy膰, upewnij si臋, 偶e nie masz do tego przeciwwskaza艅 zdrowotnych. Je艣li dolegliwo艣ci nasilaj膮 si臋 lub dzieje si臋 co艣 niepokoj膮cego, skonsultuj si臋 z lekarzem.

Przy biurku

Nawet nie wstaj膮c od biurka (chocia偶 do tego gor膮co zach臋camy!), mo偶na wykona膰 kilka dyskretnych 膰wicze艅, kt贸re przynios膮 ulg臋 spi臋tym plecom, szyi czy nadgarstkom.

  1. Rozlu藕nij szyj臋

Wyprostuj si臋, 艣ci膮gnij 艂opatki, pochyl g艂ow臋 do piersi i powoli zataczaj ni膮 艂uk – od jednego ramienia do drugiego. Nast臋pnie wyprostuj g艂ow臋 i niespiesznie przechylaj j膮 do ka偶dego z ramion, rozci膮gaj膮c boczn膮 cz臋艣膰 szyi.

  1. Rozci膮gnij klatk臋 piersiow膮

Usi膮d藕 prosto, wyci膮gnij przed siebie r臋ce i z艂ap si臋 za d艂onie, a nast臋pnie schowaj g艂ow臋 mi臋dzy ramionami i wygnij g贸rn膮 cz臋艣膰 plec贸w do ty艂u, ci膮gn膮c jednocze艣nie po艂膮czonymi r臋kami do przodu. Nast臋pnie wyprostuj si臋, przenie艣 r臋ce za siebie, z艂膮cz je i wypnij do przodu klatk臋 piersiow膮.

  1. Daj odpocz膮膰 nadgarstkom

Wyci膮gnij przed siebie r臋k臋 spodem d艂oni do g贸ry i zegnij nadgarstek w d贸艂. Przeciwn膮 d艂oni膮 z艂ap za palce i delikatnie ci膮gnij do siebie, aby poczu膰 rozci膮ganie w nadgarstku i przedramieniu. To samo 膰wiczenie powt贸rz z drug膮 r臋k膮.

  1. Rozlu藕nij plecy

Usi膮d藕 prosto, nast臋pnie po艂贸偶 praw膮 r臋k臋 na lewym kolanie i skr臋膰 tu艂贸w w lewo, uk艂adaj膮c lew膮 d艂o艅 na krze艣le za sob膮. Pozosta艅 w skr臋cie kilka sekund. Potem wyprostuj si臋 i wykonaj skr臋t w drug膮 stron臋.

W salce konferencyjnej

Je艣li masz w biurze salk臋 konferencyjn膮, chillout-room czy kuchni臋, w kt贸rej nie kr臋c膮 si臋 t艂umy albo po prostu pracujesz w niewielkim pokoju, w kt贸rym nikomu nie b臋dziesz przeszkadza膰, wykorzystaj to i wykonaj codziennie kilka prostych 膰wicze艅.

  1. Zr贸b koci grzbiet na stoj膮co

Sta艅 w rozkroku,聽 pochyl si臋 do przodu, ugnij kolana i u艂贸偶 d艂onie na udach, tak aby palce skierowane by艂y do wewn膮trz. Powoli wyginaj plecy na zmian臋 w g贸r臋 i w d贸艂; robi膮c przynajmniej 10 powt贸rze艅.

  1. Rozci膮gnij plecy i klatk臋 piersiow膮

Sta艅 w rozkroku w odleg艂o艣ci wyci膮gni臋tych r膮k od sto艂u albo biurka. Pochyl si臋 do przodu i po艂贸偶 d艂onie na blacie, opuszczaj膮c g艂ow臋 w d贸艂 (Twoje cia艂o powinno by膰 zgi臋te w pasie mniej wi臋cej pod k膮tem prostym). Wyprostuj plecy, 艣ci膮gnij ramiona do ty艂u i staraj si臋 schodzi膰 klatk膮 piersiow膮 coraz ni偶ej. Pozosta艅 w tej pozycji kilkadziesi膮t sekund.

Zobacz, jak pom贸c swoim plecom w pracy

Poza 膰wiczeniami warto pami臋ta膰 o kilku prostych pomys艂ach, dzi臋ki kt贸rych b臋dziesz mie膰 wi臋cej ruchu na co dzie艅:

  • Wsta艅 od biurka. Po prostu.

Id藕 do kuchni po wod臋 albo przejd藕 si臋 korytarzem, wygl膮daj膮c przez okno. Je艣li masz wi臋cej czasu, wyjd藕 na powietrze. A mo偶e zaproponujesz wsp贸艂pracownikowi spotkanie chodzone (w formie spaceru) zamiast burzy m贸zg贸w w dusznej salce konferencyjnej?

  • Wejd藕 po schodach

Je艣li Twoja firma mie艣ci si臋 na pi臋trze, przynajmniej raz dziennie zrezygnuj z windy i wejd藕 po schodach. Je偶eli musia艂by艣 pokona膰 kilka czy kilkana艣cie pi臋ter, zacznij od przej艣cia dw贸ch z nich. Co tydzie艅 mo偶esz zwi臋ksza膰 liczb臋 schod贸w, kt贸re pokonujesz piechot膮. Kto wie, mo偶e za jaki艣 czas wejdziesz na 10 pi臋tro?

  • Wysi膮d藕 przystanek wcze艣niej albo zrezygnuj z codziennych dojazd贸w samochodem

Je艣li doje偶d偶asz do pracy autobusem spod domu albo samochodem prosto z gara偶u, masz pewnie niewiele okazji do spacer贸w. Dlatego wyjd藕 z domu kilkana艣cie minut wcze艣niej i ostatni przystanek do pracy pokonaj piechot膮. Dla posiadaczy w艂asnych czterech k贸艂ek dobrym pomys艂em jest urz膮dzenie sobie od czasu do czasu prywatnego dnia bez samochodu – wtedy do pracy mo偶emy jecha膰 komunikacj膮 miejsk膮 (b臋dzie okazja do spaceru na przystanek) albo rowerem. I zdrowiej, i bardziej ekologicznie.

Twoja praca przyprawia Ci臋 nie tylko o b贸l plec贸w? Pobierz aplikacj臋 Pracuj.pl i znajd藕 prac臋, kt贸ra doda Ci skrzyde艂!

聽Zobacz, co zamiast benefit贸w Szef zaproponowa艂 swoim pracownikom:

Oce艅 artyku艂


Narz臋dzia