Bez inteligencji emocjonalnej nie zrobisz kariery

Kategoria
Kariera i rozw贸j

Autor wpisu
Katarzyna Klimek-Michno Ocena tre艣ci 5/5 (1)
Kategoria: Kariera i rozw贸j
Ocena tre艣ci 5/5 (1)

Businesswoman chatMo偶esz by膰 wybitnym ekspertem, ale zesp贸艂 i tak nie obdarzy Ci臋 zaufaniem. Mo偶esz sp臋dza膰 godziny na szkoleniach, np. ze sprzeda偶y i zdobywa膰 certyfikaty, a i tak nie osi膮ga膰 wysokich wynik贸w. Pow贸d? S艂abo rozwini臋te kompetencje emocjonalne.

 

鈥濻ukces w 偶yciu zale偶y nie tylko od intelektu, lecz od umiej臋tno艣ci kierowania emocjami鈥 鈥 g艂osi ok艂adka ksi膮偶ki Daniela Golemana pt. 鈥濱nteligencja emocjonalna鈥. Jak si臋 okazuje, wysoki iloraz inteligencji, wiedza i umiej臋tno艣ci merytoryczne to czasem za ma艂o, aby osi膮gn膮膰 wyznaczony cel zawodowy i rozwija膰 karier臋. Co wi臋cej, autor twierdzi, 偶e 鈥瀗iski poziom inteligencji emocjonalnej w pracy nieuchronnie nara偶a firmy na wielkie straty鈥. Zdaniem psychologa, umiej臋tno艣膰 panowania nad swoimi emocjami wp艂ywa na to, jak wykorzystujemy inne zdolno艣ci, w tym intelekt. Je艣li wi臋c szukasz przyczyny jakich艣 niepowodze艅, by膰 mo偶e trop prowadzi w艂a艣nie do kompetencji emocjonalnych i warto nad nimi popracowa膰.

 

Jak pomaga w karierze inteligencja emocjonalna (EQ)?

Pracownicy z wysokim EQ odnosz膮 wi臋ksze sukcesy ni偶 ich koledzy, u kt贸rych te umiej臋tno艣ci s膮 gorzej wykszta艂cone. Dlaczego? Dzi臋ki inteligencji emocjonalnej:

 

鈥 Umiemy rozpoznawa膰 w艂asne emocje i kierowa膰 nimi

Samo艣wiadomo艣膰 pozwala nam okre艣li膰 swoje mocne i s艂abe strony. Dzi臋ki temu nie stoimy w miejscu, d膮偶ymy do rozwoju. Potrafimy podejmowa膰 decyzje dotycz膮ce zmian w 偶yciu zawodowym, wiemy, czego potrzebujemy, co chcemy poprawi膰. Umiemy radzi膰 sobie ze stresem i przeciwno艣ciami. Niepowodzenia nie zniech臋caj膮 nas do dalszej aktywno艣ci, potrafimy samodzielnie motywowa膰 si臋, panujemy nad frustracj膮 i z艂o艣ci膮. 艁atwiej nam te偶 odnale藕膰 si臋 w nowym 艣rodowisku, reagowa膰 elastycznie na zmiany w pracy.

 

鈥 Kontroluj膮c emocje, stajemy si臋 bardziej efektywni

Sprawno艣膰 emocjonalna powoduje, 偶e jeste艣my skuteczni w swoich dzia艂aniach, lepiej koncentrujemy si臋 na zadaniach, jeste艣my bardziej skupieni.

 

鈥 Umiemy odczytywa膰 emocje wsp贸艂pracownik贸w

Empatia pomaga budowa膰 partnerstwo, wsp贸艂prac臋, zaufanie. Dzi臋ki temu, 偶e umiemy rozpozna膰 emocje drugiej osoby, to potrafimy podejmowa膰 w艂a艣ciwe decyzje i odpowiednio reagowa膰 w danej sytuacji. Np. umiemy taktowanie przedstawi膰 swoje uwagi, aby by艂y one konstruktywn膮 krytyk膮 a nie atakiem i obra偶aniem wsp贸艂pracownika czy podw艂adnego. Osoby z wysokim EQ potrafi膮 hamowa膰 konflikty, 艂agodzi膰 nieporozumienia i szuka膰 kompromis贸w.

 

鈥 Patrzymy z perspektywy klienta

Inteligencja emocjonalna pomaga lepiej rozpozna膰 i zrozumie膰 potrzeby i postawy tych, z kt贸rymi si臋 komunikujemy. Dzi臋ki temu potrafimy odpowiednio zareagowa膰 i odpowiedzie膰 na oczekiwania odbiorc贸w, klient贸w, kontrahent贸w itp.

 

鈥 Potrafimy s艂ucha膰 i pracowa膰 zespo艂owo

呕adna wiedza i do艣wiadczenie nie pomog膮 mened偶erowi zbudowa膰 zaufanie w zespole, je艣li b臋dzie on mia艂 dyktatorskie zap臋dy, wybuchowy charakter i aroganck膮, pozbawion膮 empatii postaw臋. Sukces w tworzeniu zgranego i efektywnego zespo艂u osi膮ga ten, kto umie wsp贸艂dzia艂a膰 z innymi, jest otwarty na dialog i nie narzuca swojej wizji. EQ pomaga te偶 efektywniej motywowa膰 do dzia艂ania i koordynowa膰 prac膮 zespo艂u.

 

Jak 膰wiczy膰 EQ?

Kluczem do sukcesu jest znajomo艣膰 samego siebie. Warto przygl膮da膰 si臋 swoim emocjom w pracy, szuka膰 ich 藕r贸de艂, zastanawia膰 si臋, z czego wynikaj膮. Dzi臋ki temu b臋dzie nam 艂atwiej je kontrolowa膰 i dokonywa膰 konkretnych zmian. Dobrze jest te偶 poddawa膰 analizie i refleksji r贸偶ne sytuacje i relacje z innymi lud藕mi, np. w my艣lach wcielaj膮c si臋 w role, stawiaj膮c si臋 w miejscu takiej osoby, pr贸buj膮c zrozumie膰 jej motywy, zachowania. Pomocne mog膮 by膰 fachowe szkolenia i warsztaty, ale te偶 w艂asna, codzienna obserwacja, zadawanie sobie samemu r贸偶nych pyta艅, zapisywanie ich i robienie notatek, map my艣li itp.

 

Przy pisaniu tekstu korzysta艂am z ksi膮偶ki 鈥濱nteligencja emocjonalna鈥 Daniela Golemana.

Oce艅 artyku艂


Narz臋dzia