Ba艂agan na biurku to stan umys艂u?

Kategoria
呕ycie zawodowe

Autor wpisu
Katarzyna Klimek-Michno Ocena tre艣ci 5/5 (2)
Kategoria: 呕ycie zawodowe
Ocena tre艣ci 5/5 (2)

Jednym zupe艂nie nie przeszkadza to, co le偶y na biurku. Innych irytuje ba艂agan i odstrasza ka偶dy papierek, okruszek, plama i rysa na blacie. Niekt贸rzy ceni膮 minimalizm, inni z powodzeniem mog膮 funkcjonowa膰 w artystycznej kombinacji r贸偶nych przedmiot贸w, ton膮c w stosie papier贸w i dokument贸w. Ile osobowo艣ci, tyle r贸偶nych biurek. Dlatego te偶 nie warto zmusza膰 siebie albo swoich wsp贸艂pracownik贸w do podporz膮dkowania si臋 jednolitym regu艂om. Dobrze jest jednak zastanowi膰 si臋: jak jeszcze mo偶na by usprawni膰 swoj膮 prac臋? Jak wzmocni膰 koncentracj臋, u艂atwi膰 szukanie potrzebnych rzeczy, zaoszcz臋dzi膰 czas i dzia艂a膰 wydajniej? By膰 mo偶e potrzebujesz lepszej organizacji przestrzeni, w kt贸rej pracujesz. Wbrew pozorom – biurko, przy kt贸rym cz臋sto sp臋dzamy wi臋kszo艣膰 dnia – jest tutaj wa偶nym narz臋dziem.

Brytyjski psycholog Cary Cooper wyznaczy艂 kiedy艣 typy osobowo艣ci na podstawie wygl膮du biurka. Po艣r贸d nich znalaz艂y si臋:

Biurkowy maniak 鈥 biurko ma pedantyczne i sterylne. W pracy dok艂adny, odpowiedzialny, ale ma艂o towarzyski, zamkni臋ty w sobie. Nie lubi robi膰 wielu rzeczy na raz.

Cz艂owiek rodzinny 鈥 biurko uporz膮dkowane, ale lubi te偶 doda膰 tam co艣 od siebie. Zdj臋cie z wakacji, rysunek dziecka. To dobry i odpowiedzialny pracownik, kt贸ry ceni work-life balance i oddziela 偶ycie zawodowe od prywatnego.

Animator biurowy 鈥 biurko ma kolorowe, z wieloma zmieniaj膮cymi si臋 elementami. To osoba otwarta, towarzyska, lubiana przez zesp贸艂.

Wielbiciel gad偶et贸w 鈥 lubi otacza膰 si臋 nowinkami technologicznymi, kt贸re dumnie prezentuje na swoim biurku. Uwielbia kontakt z lud藕mi 鈥 ale tylko w wymiarze biznesowym; jest cz臋sto liderem. Dobrze sprawdza si臋 w relacjach z klientami. Bywa konfliktowy.

Tr膮ba powietrzna 鈥 biurko wygl膮da jak po przej艣ciu kataklizmu, wsz臋dzie walaj膮 si臋 dokumenty, puste kubki i 偶贸艂te kartki. Osoba ta pracuje pod presj膮 czasu, ma bardzo du偶o obowi膮zk贸w, radzi sobie dobrze z wykonywaniem wielu prac jednocze艣nie. Ch臋tnie pomaga innym. Niestety przez to cz臋sto pracuje wi臋cej, ni偶 powinna.

Kt贸ry艣 z typ贸w przypomina Was?

Zorganizowane biurko = efektywno艣膰 i porz膮dek w g艂owie

Jak usprawni膰 prac臋 przy biurku? Co pomaga w lepszej organizacji? Magdalena Grabda-Arendarczyk, autorka bloga Dobrze Zorganizowana, zaleca:

  • usuni臋cie z blatu biurka wszystkiego, co nie jest absolutnie niezb臋dne. Rzeczy te mog膮 trafi膰 np. do szuflady. B臋dziemy po nie si臋ga膰 tylko wtedy, kiedy b臋dzie taka potrzeba. Pod r臋k膮 powinno by膰 tylko to, z czego korzystamy cz臋sto i regularnie. Je艣li nasze biurko jest niewielkie, koniecznie zaopatrzmy si臋 w przybory do porz膮dkowania: segregatory, kosze, pojemniki itp.
  • grupowanie 鈥 艂膮czymy ze sob膮 podobne rzeczy. Np. w jednym miejscu trzymamy artyku艂y biurowe, w drugim papiery i tusze do drukarki, a w innym – ksi膮偶ki, notatki itd.
  • pionowe przechowywanie 鈥 tam, gdzie tylko to mo偶liwe zamiast k艂a艣膰 jedn膮 rzecz na drugiej, warto uk艂ada膰 je pionowo.

Dzi臋ki temu ju偶 na pierwszy rzut oka wida膰, co znajduje si臋 w danej szufladzie czy pude艂ku. Ka偶d膮 rzecz mo偶na wyci膮gn膮膰 bez przewracania reszty, przechowywane przedmioty nie gniot膮 si臋 i najwa偶niejsze – nie zapominamy o tym, co ju偶 mamy. Cz臋sto si臋 tak dzieje ze stosami dokument贸w 鈥 t艂umaczy blogerka.

  • zagospodarowanie przestrzeni pod i nad biurkiem. Takie rozwi膮zanie jest szczeg贸lnie przydatne, gdy nasze biurko jest ma艂ych gabaryt贸w. Warto wi臋c skorzysta膰 z tablic informacyjnych/motywacyjnych, na kt贸rych znajd膮 si臋 wsz臋dobylskie karteczki z wa偶nymi informacjami oraz plan tygodnia, miesi膮ca czy aktualnego projektu. Dobrze jest te偶 znale藕膰 miejsce pod biurkiem i przechowywa膰 dokumenty np. w pojemniku/kontenerze na k贸艂kach, kt贸ry mo偶na wysuwa膰 w razie potrzeby.
  • odk艂adanie rzeczy na miejsce 鈥 to naturalny spos贸b, by unikn膮膰 chaosu i nie traci膰 czasu na nieustanne poszukiwania.
  • utrzymanie biurka w czysto艣ci 鈥 mo偶e wydawa膰 si臋 to zb臋dne w nat艂oku codziennych obowi膮zk贸w, ale pozwala zapanowa膰 nad organizacj膮. Nie chodzi tutaj o pedantyczne czyszczenie blatu, 艣cieranie kurzu co pi臋tna艣cie minut i odrywanie si臋 od pracy na widok ma艂ej plamy po kawie. Warto natomiast szuka膰 sposob贸w na wi臋ksz膮 efektywno艣膰. Przydaje si臋 szybkie robienie porz膮dk贸w, najlepiej na koniec ka偶dego dnia. Usuwamy przedmioty, kt贸re nie b臋d膮 ju偶 potrzebne, robimy selekcj臋 i wyrzucamy zb臋dne informacje, a zostawiamy miejsce nowym i wa偶nym. Dzi臋ki temu robimy te偶 porz膮dek we w艂asnych my艣lach.

To 鈥瀦amkni臋cie鈥 dnia pracy i przygotowanie miejsca na wyzwania kolejnego dnia 鈥 t艂umaczy Dobrze Zorganizowana.

A Wy jakie macie sposoby na dobr膮 organizacj臋 podczas pracy przy biurku?

Oce艅 artyku艂


Narz臋dzia