8 zawod贸w przysz艂o艣ci (nie tylko) dla humanist贸w

Kategoria
Rozmowa kwalifikacyjna

Autor wpisu
admin Ocena tre艣ci 3/5 (2)
Ocena tre艣ci 3/5 (2)

Student uncertaintyZmiana kierunku studi贸w lub obranej par臋 lat temu 艣cie偶ki zawodowej cz臋sto kojarzy nam si臋 z pora偶k膮 i strat膮 czasu. Jednak obecnie na rynku pracy sprawdzaj膮 si臋 nawet najbardziej zaskakuj膮ce po艂膮czenia wiedzy i do艣wiadcze艅. Czy absolwenci kierunk贸w ekonomicznych albo humanistycznych powinni rozwija膰 swoje kompetencje zwi膮zane np. z nowoczesnymi technologiami? I jakie zawody mog膮 okaza膰 si臋 dobrym wyborem na przysz艂o艣膰?

 

Zgodnie z danymi udost臋pnianymi przez Ministerstwo Pracy i Polityki Spo艂ecznej, w Urz臋dach Pracy w og贸lnej liczbie absolwent贸w studi贸w wy偶szych obj臋tych bezrobociem oko艂o 25% to absolwenci kierunk贸w ekonomicznych i administracyjnych, 15% – kierunk贸w pedagogicznych, ok. 14% – kierunk贸w spo艂ecznych, a 8% – innych kierunk贸w humanistycznych.

 

Czy jest sens, 偶eby szukaj膮cy pracy absolwenci tych kierunk贸w inwestowali czas i wysi艂ek w zdobywanie kompetencji, np. z obszaru nowych technologii? Na pewno warto, by szukaj膮cy pracy humani艣ci zainteresowali si臋 nowymi dziedzinami wiedzy, takimi jak np. informatyka spo艂eczna, kt贸re pozwol膮 im dostosowa膰 si臋 do coraz bardziej wymagaj膮cego rynku pracy, jednocze艣nie pozwalaj膮c na korzystanie z nabytej wiedzy i do艣wiadcze艅.

 

Od zawsze interesowa艂am si臋 histori膮, wiec po maturze wybra艂am si臋 do instytutu informacji naukowej i studi贸w bibliologicznych na wydziale historycznym – m贸wi Barbara Przybysz, specjalista ds. u偶yteczno艣ci interfejsu (UX designer) w 艣redniej wielko艣ci firmie.聽Po zako艅czeniu studi贸w czu艂am, 偶e pod wzgl臋dem zawodowym nie by艂 to dobry wyb贸r i trzeba zainwestowa膰 czas w inne rozwi膮zania. Zacz臋艂am si臋 sama dokszta艂ca膰, posz艂am na studia policealne – technik informatyk i w tej chwili, mimo, 偶e ca艂y czas musz臋 na bie偶膮co doszkala膰, to pracy szuka艂am maksimum 3 dni. Niestety cz臋sto si臋 zdarza, 偶e po studiach humanistycznych trudno znale藕膰 prac臋, mimo, 偶e na pocz膮tku pracujesz za p贸艂 darmo. Ale studia na uniwersytecie nauczy艂y mnie metodologii badawczej, krytycznego spojrzenia na 藕r贸d艂a i analizowania ich, co jest bardzo przydatne nawet w mojej obecnej pracy.

Co艣 dla humanist贸w

Informatyk臋 spo艂eczn膮 potocznie mo偶na nazwa膰 鈥informatyk膮 dla humanist贸w鈥. 艁膮czy ona wiedz臋 z dyscyplin naukowych takich jak psychologia, ekonomia, socjologia, zarz膮dzanie, antropologia kultury oraz informatyka. Wyposa偶eni w wiedz臋 humanistyczn膮 absolwenci wykorzystuj膮 j膮 do tworzenia nowych system贸w informacyjnych, narz臋dzi i algorytm贸w, kt贸re mog膮 zastosowa膰 w pracy lub za ich pomoc膮 realizowa膰 cele spo艂eczne.

 

Wybranie takich studi贸w drugiego stopnia jak informatyka spo艂eczna wymaga od ludzi determinacji i odwagi聽– m贸wi Adam Wierzbicki, prorektor PJWSTK. – Musz膮 oni powiedzie膰 鈥濶o trudno, studiowa艂em lingwistyk臋, pedagogik臋, kulturoznawstwo, id臋 teraz na studia magisterskie z informatyki 鈥 nie boj臋 si臋 tego, naucz臋 si臋 wszystkiego od podstaw鈥. Przy okazji maj膮 okazj臋 wykorzysta膰 ju偶 nabyte kompetencje takie jak wiedza o zjawiskach spo艂ecznych – jak je modelowa膰, jak je bada膰, rozumie膰 i interpretowa膰, a tak偶e posiadane zdolno艣ci interpersonalne jak empatia, inteligencja spo艂eczna.

 

Nauka statystyki przyjemno艣ci膮

Jak skutecznie rozwija膰 swoje kompetencje zwi膮zane chocia偶by z nowymi technologiami? Zesp贸艂 projektu 鈥艁amig艂贸wki dla Nomada – metoda uczenia si臋 na miar臋 XXI wieku鈥 pracuje nad stworzeniem bezp艂atnej platformy m-learningowej z kursami i 艣cie偶kami zawodowymi dla humanist贸w, dost臋pnej r贸wnie偶 na urz膮dzeniach mobilnych. Dzi臋ki zastosowaniu zagadek i 艂amig艂贸wek czy atrakcyjnych multimedi贸w, nauka przedmiot贸w 艣cis艂ych takich jak statystyka, finanse czy bazy danych jest czyst膮 przyjemno艣ci膮. Wiedza i umiej臋tno艣ci uzyskane w trakcie kurs贸w pozwol膮 humanistom uzupe艂ni膰 luki kompetencyjne w dziedzinach takich jak np. informatyka, zarz膮dzanie wiedz膮 czy przedsi臋biorczo艣膰.

 

Zawody przysz艂o艣ci

Z listy zawod贸w przysz艂o艣ci, prognozowanych przez ekspert贸w rynku pracy, wybrali艣my 8, kt贸re wkr贸tce mog膮 okaza膰 si臋 szczeg贸lnie atrakcyjne dla humanist贸w.

 

1. Researcher

Nazywany te偶 mened偶erem, brokerem albo selektorem informacji, zajmuje si臋 profesjonalnym wyszukiwaniem informacji w Internecie, archiwach i 藕r贸d艂ach osobowych. Potrafi wykona膰 niestandardowe analizy danych z pomoc膮 w艂asnej wiedzy i narz臋dzi. Informacje, kt贸re wyszukuje dla firm musz膮 by膰 rzetelnie przygotowane, sprawdzone i opracowane. Researcher potrzebny jest zar贸wno w bran偶y medialnej, jak i w firmach doradztwa personalnego, gdzie mo偶e by膰 pocz膮tkiem drogi do pracy w dziale HR. Przy dobraniu odpowiedniej specjalizacji rynek dla researcher贸w jest bardzo szeroki 鈥 od bran偶y medycznej, przez technologiczn膮, ko艅cz膮c na spo偶ywczej.

 

2. Dydaktyk medialny

Osoba na tym stanowisku projektuje oprogramowanie umo偶liwiaj膮ce e-learning i przenosi wiedz臋 z ksi膮偶ek na bardziej nowoczesne no艣niki, takie jak platformy internetowe lub p艂yty CD. W dobie cyfryzacji jest to zaw贸d, kt贸ry z roku na rok coraz bardziej zyskuje na popularno艣ci, jednak wymaga wiedzy i do艣wiadczenia z paru dziedzin jednocze艣nie. Dydaktyk medialny musi zadba膰 o opraw臋 wizualn膮, warto艣膰 dydaktyczn膮 oraz przyst臋pno艣膰 przekazywanej wiedzy.

 

3. Animator wolnego czasu

Wbrew pozorom organizacja czasu wolnego nie jest najprostszym zadaniem, zw艂aszcza dla os贸b, kt贸re od sp臋dzania weekendu przed telewizorem wol膮 odpoczywa膰 aktywnie. Animatorzynajcz臋艣ciej znajduj膮 zatrudnienie w centrach kultury i rozrywki oraz biurach podr贸偶y. Pracuje tak偶e z dzie膰mi, dbaj膮c o ich rozw贸j poprzez zabaw臋, oraz osobami starszymi, zaszczepiaj膮c w nich nowe pasje, prezentuj膮c mo偶liwo艣ci jakie otwieraj膮 przed nimi np. Uniwersytety III wieku.

 

4. Edukator zdrowia

Tworzy i realizuje strategi臋 rozwi膮zywania problem贸w zdrowotnych, cz臋sto poprzez nauczanie o szeroko rozumianej profilaktyce zdrowia. Edukator zdrowia tworzy nowoczesneprogramy edukacyjne wdra偶ane przez media i instytucje zdrowia publicznego tj. zak艂ady opieki zdrowotnej, szko艂y, zak艂ady pracy, administracj臋 publiczn膮.

 

5. Broker wiedzy

Na konkurencyjnym rynku pracy dbanie ci膮g艂y rozw贸j jest dla specjalist贸w i mened偶er贸w czym艣 niezb臋dnym. Podczas poszukiwa艅 na w艂asn膮 r臋k臋 odpowiedniej oferty edukacyjnej mo偶na mie膰 jednak wra偶enie, 偶e tonie si臋 w ilo艣ci ofert, na kt贸rych przegl膮danie nie zawsze jest czas. Ratunkiem w tej sytuacji mo偶e by膰 broker edukacyjny 鈥 dobiera on dla klienta odpowiednie do jego potrzeb metody kszta艂cenia i rozwoju. Ma dost臋p do bazy informacji i stale monitoruje rynek us艂ug edukacyjnych, dzi臋ki czemu mo偶e dobra膰 oferty dostosowane do posiadanych obecnie kwalifikacji, warunk贸w finansowych i komunikacyjnych. Jest te偶 mentorem w sprawach kariery, 艣cie偶ki edukacyjnej i mo偶e doradzi膰, jakie kwalifikacje podnie艣膰, by osi膮gn膮膰 sukces.

 

6. Organizator pracy wirtualnej

Koordynuje prac臋 grupy ekspert贸w dla osi膮gni臋cia wyznaczonego celu. Czuwa nad komunikacj膮, przep艂ywem informacji, rejestracj膮 zmian wprowadzanych w za艂o偶eniach projektu, nadzorowaniem realizacji harmonogram贸w i weryfikacj膮 osi膮gni臋tych przez rozproszon膮 grup臋 cel贸w. Kiedy zadanie zostanie zako艅czone, organizator pracy wirtualnej rozpoczyna prac臋 z now膮 grup膮.

 

7. Teletutor

Z pomoc膮 coraz wi臋kszej dost臋pno艣ci Internetu i szybko rozwijaj膮cej si臋 techniki rynek edukacyjny wci膮偶 si臋 rozszerza o nowe zawody i mo偶liwo艣ci kszta艂cenia. Jedn膮 z nich jest kszta艂cenie szkolne i pozaszkolne na odleg艂o艣膰, z kontaktem lub bez kontaktu w czasie rzeczywistym. Tym w艂a艣nie zajmuje si臋 teletutor. Opr贸cz wykszta艂cenia pedagogicznego teletutor, powinien biegle obs艂ugiwa膰 komputer i programy multimedialne oraz sieciowe, by sprawnie organizowa膰 telekonferencje, prowadzi膰 wyk艂ady telewizyjne i radiowe, a tak偶e przygotowywa膰 multimedialne pakiety edukacyjne.

 

8. Specjalista zarz膮dzania wiedz膮

W wielkich firmach musi by膰 porz膮dek na ka偶dym szczeblu, dlatego tak wa偶ne jest zarz膮dzanie wiedz膮. Specjalista ds. zarz膮dzania wiedz膮 dba nie tylko o infrastruktur臋 informacyjn膮 firmy, pocz膮wszy od poczty e-mailowej czy intranetu, lecz tak偶e tworzy nowe kana艂y informacyjne, u艂atwiaj膮ce nawi膮zywanie komunikacji oraz dbanie o jako艣膰 wsp贸艂pracy mi臋dzy dzia艂ami i oddzia艂ami firmy. Jego zadaniem jest te偶 dbanie o zmniejszenie barier j臋zykowych, geograficznych, a tak偶e krytyczna ocena warto艣ci wiedzy organizacji.

 

Jak podnosi膰 swoje kwalifikacje i przygotowywa膰 si臋 do pracy w nowych zawodach? Warto zajrze膰 tutaj聽http://nomad.pjwstk.edu.pl oraz http://facebook.com/LamiglowkiDlaNomada聽

 

logo_NOMAD_h

Tekst powsta艂 we wsp贸艂pracy z Polsko-Japo艅sk膮 Wy偶sz膮 Szko艂膮 Technik Komputerowych.

Oce艅 artyku艂


Narz臋dzia