8 nieoczywistych sposobów radzenia sobie ze stresem

Autor wpisu
Pracuj.pl Ocena treści 5/5 (1)
Autor wpisu Pracuj.pl
Ocena treści 5/5 (1)

Wybór właściwego zawodu, techniki relaksacyjne, sport – to przykładowe środki, dzięki którym stres w pracy staje się mniej uciążliwy. Chcąc zmniejszyć poczucie dyskomfortu, możesz korzystać również z innych, mniej oczywistych, rozwiązań. Praca okaże się mniej stresująca np. wtedy, gdy zaczniesz planować swoje działania.  

Silne i długotrwałe napięcie emocjonalne wywiera destrukcyjny wpływ na zdrowie, a w skrajnych przypadkach uniemożliwia efektywne funkcjonowanie w pracy. Warto trzymać nerwy na wodzy. Przykładowe sposoby, które mogą pomóc Ci odzyskać spokój i pogodę ducha, to:

  • Planowanie

Spontaniczne, niezorganizowane działanie w przypadku, gdy masz do wykonania wiele złożonych zadań, może zakończyć się katastrofą. Planuj, jeśli nie chcesz improwizować. Aby Twoje założenia były realistyczne, poznaj siebie i swoje możliwości. Dzięki temu zmniejszysz ryzyko wystąpienia trudnych sytuacji.    

  • Pogodzenie się z trudnościami

Pracownik, który odnosi sukcesy, musi być realistą i przyjmować do wiadomości, że mogą wystąpić okoliczności, które pokrzyżują misternie ułożone plany. Nie można poddawać się w obliczu trudności, ale trzeba pogodzić się z tym, że nie mamy wpływu na wszystko.    

  • „Antystresowy” zawód

Bibliotekarz, krawiec czy dietetyk – to przykłady profesji, w przypadku których poziom stresu nie jest wysoki. Istnieje również wiele innych zawodów, które można wykonywać zgodnie ze swoimi predyspozycjami, nie doświadczając silnego napięcia. Jeśli nie wiesz, co chciałbyś robić w przyszłości, szukaj różnych możliwości.

  • Znajomość siebie

Wiedza na temat własnej osobowości pozwala poczuć się pewniej w życiu osobistym i zawodowym. Im lepiej się znasz, tym pewniej czujesz się w różnych sytuacjach. Możesz np. przewidywać, jak zareagujesz w określonych okolicznościach.

Typy osobowości – jak rozpoznać własny?

  • Asertywność

Poziom stresu, którego doświadczasz w życiu zawodowym, jest niższy, jeśli potrafisz wyrażać własne opinie, szanując poglądy rozmówców. Dzięki asertywnej postawie możesz planować swoje życie zawodowe w sposób, który jest zgodny z Twoimi wewnętrznymi przekonaniami.

Asertywność w życiu zawodowym – dlaczego jest ważna?

  • Świadomość swoich praw

Stres stymuluje ludzki organizm do wytężonej pracy, o ile jest krótkotrwały. Silne napięcie, które utrzymuje się przez dłuższy czas, wpływa destrukcyjnie na sferę psychiczną i fizyczną. Chcąc poczuć się pewniej i bezpieczniej w życiu zawodowym, poznaj prawa, jakie Ci przysługują.

Prawa pracownika w zależności od rodzaju zatrudnienia

  • Piłeczka antystresowa

W walce ze stresem warto sięgać także po proste sposoby. Jednym z nich jest miękka piłeczka lub balon wypełniony piaskiem. Ściskając przedmioty tego rodzaju, wyciszasz układ nerwowy.

  • Zwolnienie lekarskie

Jeśli stres powoduje u Ciebie długotrwałe spadki nastroju, możesz skorzystać ze zwolnienia lekarskiego. 182 dni – to maksymalny okres L4 od psychiatry.  

 

Oceń artykuł


Narzędzia