7 zasad prowadzenia burzy m贸zg贸w

Kategoria
呕ycie zawodowe

Autor wpisu
Maja Gojtowska Ocena tre艣ci 5/5 (1)
Kategoria: 呕ycie zawodowe
Ocena tre艣ci 5/5 (1)

Burza m贸zg贸w to jeden z najstarszych, ale wci膮偶 najbardziej skutecznych sposob贸w generowania pomys艂贸w. Podczas kr贸tkiej sesji, uczestnicy zarzucaj膮 si臋 pomys艂ami i wsp贸lnymi si艂ami rozwi膮zuj膮 problem. Warto jednak pami臋ta膰, 偶e sukces burzy m贸zg贸w w du偶ej mierze zale偶y od stosowania si臋 do kilku zasad.

Po pierwsze 鈥 wyznacz moderatora

Najlepiej je艣li moderatorem, czyli osob膮 prowadz膮c膮 burz臋 m贸zg贸w b臋dzie kto艣 bardzo dobrze znaj膮cy problem, z kt贸rym mierzy si臋 grupa. Moderator nie powinien dominowa膰 nad reszt膮 zespo艂u, czy zasypywa膰 go w艂asnymi pomys艂ami. Jego rol膮 jest zadawanie pyta艅, kt贸re naprowadz膮 reszt臋 na konkretne rozwi膮zania i zapisywanie wszystkich odpowiedzi. Moderator powinien by膰 osob膮 otwart膮, 艂atwo nawi膮zuj膮c膮 kontakty z innymi, s艂uchaj膮c膮 swoich wsp贸艂pracownik贸w i nie narzucaj膮c膮 innym swojego zdania.

Sprawd藕, co to znaczy: by膰 komunikatywnym

Po drugie 鈥 ustal jasny cel

Dobry cel powinien by膰 zrozumia艂y dla wszystkich i tak konkretny jak to tylko mo偶liwe. Zamiast stawia膰 uczestnik贸w przed wyzwaniem 鈥濻tworzenia naj艂adniejszej strony www Twoje firmy w historii鈥, popro艣 o pomoc w zebraniu 鈥10 pomys艂贸w na popraw臋 u偶yteczno艣ci strony www Twojej firmy przez jej klient贸w鈥. Okre艣laj膮c cele kieruj si臋 zasad膮 SMART:

  • S (ang. Specific) 鈥 konkretny; jasny i zrozumia艂y dla wszystkich uczestnik贸w
  • M (ang. Measurable) 鈥 mierzalny; czyli sformu艂owany tak, by mo偶na by艂o sprawdzi膰 stopie艅 jego realizacji
  • A ( Achievable) 鈥 osi膮galny; zbyt ambitny cel podkopie morale zespo艂u i zniech臋ci do pracy
  • R ( Realistic) 鈥 realny; nikt nie lubi m贸wi膰 o rzeczach, kt贸re nigdy nie b臋d膮 mie膰 miejsca
  • T ( Time-bound) 鈥 okre艣lony w czasie

Po trzecie 鈥 ustal limit czasu

Nie ma sensu przed艂u偶a膰 spotkania w niesko艅czono艣膰. Paradoksalnie, kr贸tka burza m贸zg贸w mo偶e przynie艣膰 wi臋cej korzy艣ci, ni偶 przed艂u偶ane w niesko艅czono艣膰 spotkanie.

Po czwarte 鈥 zapisuj wszystko

Zale偶nie od tego czym dysponujesz, pomys艂y zapisuj na tablicy, flipcharcie, albo po prostu wielkiej kartce papieru roz艂o偶onej na stole czy pod艂odze. Nie ograniczaj uczestnik贸w 鈥 je艣li oni chc膮 co艣 rozpisa膰, narysowa膰, czy podkre艣li膰 pozwalaj im na to.

Po pi膮te 鈥 nie oceniaj

Nic tak nie zabija kreatywno艣ci, jak rzucone od niechcenia 鈥瀟o g艂upie!鈥 lub 鈥瀟o ju偶 by艂o!鈥. Ka偶dy z uczestnik贸w sesji powinien mie膰 pewno艣膰, 偶e mo偶e podzieli膰 si臋 wszelkimi pomys艂ami.

Po sz贸ste 鈥 pobudzaj kreatywno艣膰

Postaraj si臋, by burza m贸zg贸w odby艂a si臋 w jak najbardziej kreatywnym miejscu. Je艣li to mo偶liwe 鈥 wyjd藕 z uczestnikami z biura do parku, na lunch do restauracji, albo do miejsca zwi膮zanego z problemem. Zmiana otoczenia pobudzi ich kreatywno艣膰 i zmotywuje do my艣lenia nieszablonowego. Je艣li musicie pracowa膰 w biurze zadbaj o kreatywne gad偶ety 鈥 ciastolin臋, piasek kinetyczny, klocki, kredki, wycinanki鈥 wszystko co zach臋ci m贸zg do pracy i odci膮gnie od schematycznego my艣lenia.

Po si贸dme 鈥 zmieniaj punkt widzenia

Zmiana narracji i patrzenie na temat burzy m贸zg贸w z r贸偶nych perspektyw 鈥 pracownik贸w, klient贸w, os贸b zewn臋trznych pobudza kreatywno艣膰 i jest bardzo pomocne w momencie鈥 doj艣cia do 艣ciany, kiedy wydaje si臋, 偶e ju偶 偶aden nowy pomys艂 nie zostanie wygenerowany.

Jak nowe technologie zmieniaj膮 burze m贸zg贸w

Pami臋taj, 偶e dzi臋kim nowym technologiom mo偶esz korzysta膰 z burzy m贸zg贸w r贸wnie偶 pracuj膮c w zespo艂ach rozproszonych. Dzi臋ki takim narz臋dziom jak Note.ly czy GroupZap mo偶esz prowadzi膰 burz臋 m贸zg贸w online i zbiera膰 pomys艂y od swoich wsp贸艂pracownik贸w w czasie rzeczywistym.

Oce艅 artyku艂


Narz臋dzia