Porady Kariera i rozwój 6 wskazówek, jak zorganizować pracę w domu
06.06.2018  | 4 min czytania

6 wskazówek, jak zorganizować pracę w domu

06.06.2018  | 4 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl
Ocena treści
(5)

Praca zdalna wymaga dobrej organizacji, systematyczności i zdyscyplinowania. Aby działać efektywnie, należy ustalić priorytety i kolejność wykonywanych zadań. Ważne jest też świadome unikanie czynników, które rozpraszają i odwracają uwagę od obowiązków służbowych.

Praca zdalna – dla kogo?

Zależy Ci na tym, by łączyć aktywność zawodową z opieką nad dzieckiem? Możesz to robić, na przykład pracując w domu. Takie rozwiązanie ma zarówno zalety, jak i wady.  

Elastyczny czas pracy – zalety i wady

Brak motywacji lub niska wydajność – to trudności, z jakimi możesz się zmagać. Aby ich uniknąć:

  • Działaj zgodnie z planem

Osoba, która pracuje w domu, powinna być doskonale zorganizowana. Jeśli chcesz dobrze wykorzystać czas, planuj swoje działania na każdy dzień, tydzień i miesiąc. Ważne, by Twoje cele były realistyczne. Oczekując od siebie zbyt wiele, możesz szybko się zniechęcić i stracić energię do działania.

  • Wdrażaj dobre nawyki

Utrzymywanie porządku, wstawanie o wczesnej porze czy efektywne wykorzystywanie czasu popołudniowej drzemki dziecka – to przykładowe nawyki, które warto utrwalać. Zmiana przyzwyczajeń nie jest łatwa, ale może przynieść znakomite rezultaty.  

7 nawyków, które pozwalają czerpać satysfakcję z pracy

  • Oddziel życie prywatne od zawodowego

Warto organizować dzień tak, by jego część przeznaczyć na pracę, a część na odpoczynek i sprawy domowe. Jeśli np. udzielasz korepetycji i jednocześnie przygotowujesz obiad, uczeń może być niezadowolony, że nie poświęcasz mu tyle uwagi, ile potrzebuje. Taka postawa to przejaw braku profesjonalizmu.  

  • Bądź zdyscyplinowany

Aby praca w domu była wydajna, trzeba zachować dyscyplinę. Jeśli rozpoczynasz pracę np. o 8.00, nie odstępuj zbyt często od tej reguły. W przeciwnym razie będziesz stale nadrabiać zaległości, co zwiększy poziom stresu, obniży satysfakcję z podejmowanych działań i spotęguje uczucie zmęczenia.  

  • Zadbaj o… strój

Ubranie, fryzura itp. wpływają na Twoje samopoczucie i pewność siebie. Jeśli np. prowadzisz negocjacje i masz na sobie pidżamę, możesz czuć się gorzej niż w ładnej sukience – mimo że rozmówca Cię nie widzi, bo kontaktujesz się z nim telefonicznie albo mailowo. Troska o wygląd pozwala poczuć się pewniej.    

  • Odpoczywaj

Korzystaj z przerw – niezależnie od tego, czy pracujesz w biurze, czy w domu. Chwila odpoczynku stymuluje pracę umysłu i obniża poziom stresu. Aby odzyskać energię, możesz np. wybrać się na krótki spacer lub usiąść w wygodnym fotelu i napić się ulubionej herbaty. Odpoczywaj również po pracy. Zapewnij swojemu organizmowi odpowiednią ilość snu.

7 porad, jak odpoczywać, żeby odpocząć

4 zasady efektywnej pracy z domu

Dobra praca dodatkowa to taka, która stanowi źródło dochodu, a jednocześnie sprzyja rozwojowi i umożliwia łączenie różnych rodzajów aktywności. Zanim wybierzesz konkretne zajęcie, zastanów się, jakie umiejętności i predyspozycje posiadasz.

Typy osobowości – jak rozpoznać własny?

Oceń artykuł