4 sposoby na skuteczne zmniejszenie stresu w pracy

Kategoria
┼╗ycie zawodowe

Autor wpisu
admin Ocena tre┼Ťci 3.8/5 (10)
Kategoria: ┼╗ycie zawodowe
Ocena tre┼Ťci 3.8/5 (10)

Goni─ůce terminy, nowe projekty, niespodziewane problemy, nerwowa wymiana zda┼ä z koleg─ů z pracy lub wezwanie na dywanik do szefa ÔÇô w pracy o sytuacj─Ö stresow─ů nie trudno. Je┼Ťli dodamy do tego rozpraszaj─ůce rozmowy wsp├│┼épracownik├│w na open space, trudne relacje w dziale, siedzenie po godzinach w pracy czy dopadaj─ůcy strach przed utrat─ů posady, trudno si─Ö dziwi─ç, ┼╝e stres przejmuje kontrol─Ö nad ┼╝yciem wielu os├│b. Jak w tej sytuacji zachowa─ç pogod─Ö ducha, dystans i ┼╝yczliwo┼Ť─ç do wsp├│┼épracownik├│w i zadowolenie z w┼éasnej kariery? O odpowied┼║ na to pytanie poprosili┼Ťmy Aleksandr─Ö B┼éa┼╝ejewsk─ů, psychologa i psychoterapeut─Ö.

Stres w 90% zale┼╝y od tego, jak sami oceniamy sytuacj─Ö, a tylko w 10 % jest wynikiem obiektywnego stanu rzeczy ÔÇô wskazuje Aleksandra B┼éa┼╝ejewska, psycholog i psychoterapeuta z Centrum Medycznego ENEL-MED. Jak pokazuj─ů badania stres dotyka przede wszystkim osoby o obni┼╝onym poczuciu w┼éasnej warto┼Ťci oraz ni┼╝szym poczuciu samoskuteczno┼Ťci. Wa┼╝ne jest by┼Ťmy nauczyli si─Ö przejmowa─ç nad nim kontrol─Ö.

By skutecznie radzi─ç sobie ze stresuj─ůcymi w pracy sytuacjami, a tak┼╝e emocjami, kt├│re s─ů z nimi nieod┼é─ůcznie zwi─ůzane i permanentnie zatruwaj─ů nam ┼╝ycie osobiste, warto zapozna─ç si─Ö z czterema podstawowymi sposobami na przej─Öcie kontroli i poradzenie sobie ze stresem.

1. Dbaj o siebie!

W zdrowym ciele, zdrowy duch. Dbaj wi─Öc o zdrow─ů diet─Ö i uprawiaj sport.

Aktywno┼Ť─ç ruchowa dostarcza naszemu organizmowi endorfin, czyli hormonu szcz─Ö┼Ťcia. To najlepszy i najzdrowszy antydepresant ÔÇô m├│wi Aleksandra B┼éa┼╝ejewska. Wysi┼éek fizyczny po pracy pozwala odreagowa─ç nerwowe sytuacji i oczy┼Ťci─ç umys┼é. ÔÇô A to daje poczucie satysfakcji i samoskuteczno┼Ťci ÔÇô przekonuje psycholog.

Przeczytaj wi─Öcej o hobby, kt├│re pozytywnie wp┼éywaj─ů na karier─Ö zawodow─ů

2. Zmie┼ä spos├│b my┼Ťlenia

Zacznij od siebie ÔÇô radzi Aleksandra B┼éa┼╝ejewska. Zwraca ona uwag─Ö, ┼╝e cz─Östo wyolbrzymiamy negatywny obraz swojej osoby, przez co jeszcze mocniej pot─Ögujemy odczucie stresu. Sami dla siebie stajemy si─Ö dodatkowym ┼║r├│d┼éem frustracji. – Przeprowad┼║ sam ze sob─ů wewn─Ötrzn─ů rozmow─Ö antystresow─ů. Zastan├│w si─Ö, jakie automatyzmy dotycz─ůce my┼Ťlenia o sobie, przysparzaj─ů Ci dodatkowych napi─Ö─ç i frustracji. Zastan├│w si─Ö, jak postrzegasz swoje sukcesy, a jak pora┼╝ki? Czy potrafisz cieszy─ç si─Ö z sukces├│w, przypisywa─ç je swoim kompetencjom a pora┼╝ki traktowa─ç jako integraln─ů cz─Ö┼Ť─ç naszego ┼╝ycia, kt├│re musz─ů si─Ö zdarza─ç, by si─Ö czego┼Ť nauczy─ç i wyj┼Ť─ç z impasu umocnionym wiedz─ů i do┼Ťwiadczeniem? Czy raczej uwa┼╝asz ┼╝e sukces to dzie┼éo przypadku a pora┼╝k─Ö generalizujesz uwa┼╝aj─ůc, „┼╝e jeste┼Ť urodzonym pechowcem, kt├│remu nic si─Ö nie udajeÔÇť?- radzi psycholog z Centrum Medycznego ENEL-MED. – Je┼Ťli bli┼╝ej jest Tobie do tej drugiej opcji, musisz pracowa─ç nad przeformu┼éowywaniem tych my┼Ťli i podj─ů─ç pr├│b─Ö przej┼Ťcia na ja┼Ťniejsz─ů stron─Ö mocy ÔÇô dodaje ekspert.

Odzyskuj─ůc kontrol─Ö nad swoimi emocjami i my┼Ťlami wyrwiesz si─Ö z b┼é─Ödnego kr─Ögu destruktywnych my┼Ťli upewniaj─ůcych Ci─Ö w fatalnym determinizmie zdarze┼ä.

3. Oddech to narz─Ödzie walki ze stresem

Regularnie ─çwicz─ůc oddychanie mo┼╝esz nauczy─ç swoje cia┼éo w┼éa┼Ťciwie reagowa─ç na stres. Jak to zrobi─ç? Najprostsze ─çwiczenia mo┼╝esz wykonywa─ç w pracy, w autobusie, metrze, wsz─Ödzie tam gdzie b─Ödziesz mie─ç na to ochot─Ö.

Wa┼╝ne, by┼Ť potrafi┼é wprowadzi─ç swoje cia┼éo w stan odpr─Ö┼╝enia, wewn─Ötrznego spokoju i harmonii. Skoncentruj si─Ö na oddechu. Przeprowad┼║ trening relaksacyjny – spr├│buj na wdechu napina─ç, a na wydechu rozlu┼║nia─ç poszczeg├│lne cz─Ö┼Ťci cia┼éa ÔÇô radzi Aleksandra B┼éa┼╝ejewska.

4. Sprawiaj sobie ma┼ée przyjemno┼Ťci.

Szcz─Ö┼Ťcie to ma┼ée przyjemno┼Ťci, kt├│re zdarzaj─ů si─Ö codziennie. Dlatego, kiedy czujesz, ┼╝e stres przejmuje nad Tob─ů kontrol─Ö wci┼Ťnij przycisk PAUZA.

Chodzi o to, by da─ç organizmowi chwil─Ö wytchnienia ÔÇô zrobi─ç przerw─Ö w pracy i porozmawia─ç z kim┼Ť kogo lubimy, wsp├│lnie po┼Ťmia─ç si─Ö z b┼éahych rzeczy, albo zje┼Ť─ç smaczny lunch ÔÇô m├│wi psycholog. Te drobnostki pozwol─ů Ci na┼éadowa─ç akumulatory.

Co, je┼Ťli mimo zastosowania powy┼╝szych sugestii, sama my┼Ťl o pracy wywo┼éuje u Ciebie przyjemne uczucia ÔÇô codzienny b├│l brzucha czy podniesiony rytm serca? Aleksandra B┼éa┼╝ejewska zwraca uwag─Ö, ┼╝e ka┼╝dy z nas jest kowalem swojego losu. ÔÇô To my decydujemy o sytuacjach, w kt├│rych uczestniczymy. Z tych trudny, czasem nawet patologicznych mo┼╝emy zwyczajnie zrezygnowa─ç. ÔÇô m├│wi. ┼Üwiat wcale si─Ö nie zawali, a Ty bogatszy o dotychczasowe do┼Ťwiadczenia mo┼╝esz zyska─ç now─ů prac─Ö i nowe wyzwania.

Oceń artykuł


Narz─Ödzia