Triki sprzedażowe do wykorzystania podczas rozmowy o pracę

Autor:
Karol Rutkowski
Autor wpisu Karol Rutkowski

zdjęcia_2Triki sprzedażowe do wykorzystania podczas rozmowy o pracę

Wbrew pozorom od sprzedaży do udanej rekrutacji tylko krok. Dzięki wykorzystaniu podstawowych trików i technik handlowych możesz przekonać do siebie nie jednego rekrutera. A przynajmniej przełamać pierwsze lody podczas spotkania.

Specjaliści ds. handlu i sprzedaży są od miesięcy najczęściej poszukiwanymi pracownikami w Polsce. Tylko w zeszłym roku mogli wybierać spośród ponad 86 000 ofert pracy zamieszczonych w serwisie Pracuj.pl. Kluczową kompetencją, którą powinni wykazać się w procesie rekrutacji jest… sprzedaż siebie, jako najlepszego kandydata. Jednak doświadczeni handlowcy mają z tym często problem. Podpowiadamy, jak wykorzystując triki i techniki znane z codziennej pracy, zaprezentować swoje mocne strony podczas rozmowy z rekruterem.

 

Najpierw klient

Choćbyś był najlepszym handlowcem świata, bez znajomości potrzeb klienta nie zajdziesz daleko. Wykorzystaj tą zasadę również podczas rozmowy o pracę. Poznaj potrzeby swojego klienta – w tym przypadku rekrutera i firmy, do której aplikujesz. Są one dokładnie opisane w ogłoszeniu o pracę. Nie zapomnij też o szczegółowej analizie dotychczasowych działań firmy oraz jej konkurencji. Przychodząc na rozmowę nieprzygotowanym możesz stracić więcej niż tylko 45 min podczas nieudanego spotkania.

Efekt pierwszeństwa i efekt świeżości

Informacje otrzymane jako pierwsze, choćby podczas spotkania z nowym klientem wywierają wpływ na Twoje ogólne wrażenie o nim i często rzutują na Twoje późniejsze postrzeganie go, prawda? Ten sam efekt oddziałuje na rekrutera, który odbywa z Tobą rozmowę o pracę. To jak zaprezentujesz się na początku rozmowy może rzutować na dalszy przebieg procesu. Dlatego, zadbaj o odpowiedni, biznesowy strój podczas spotkania, a witając się nie zapomnij zatem o silnym, pewnym uścisku dłoni i szerokim uśmiechu.

Z efektem pierwszeństwa kontrastuje efekt świeżości, który skutkuje silniejszym oddziaływaniem informacji otrzymanych jako ostatnie. Dlatego, prócz dobrego wejścia zadbaj też o dobre wyjście, ze spotkania. W kontekście rekrutacji należy przez nie rozumieć aktywny udział w rekrutacji i zadania rekruterowi kilku pytań od siebie na koniec rozmowy.

Sprzedawca historii

Doświadczeni handlowy często zwracają uwagę, że nie sprzedaje się tylko produktu, czy usługi, ale całą historię, która za nimi stoi. Pamiętaj o tym, podczas rozmowy o pracę. Odpowiadają na kolejne pytania rekrutera pokaż, że nie jesteś kolejnym kandydatem, który tylko potrzebuje pracy. Swoim zaangażowaniem w rozmowę, dobrym przygotowaniem do spotkania udowodnij, że jesteś ekspertem, którego to firma potrzebuje.

PAR-uj informacje

Opisując swoje dotychczasowe doświadczenia w sprzedaży korzystaj z techniki PAR (skrót od ang. problem – action – reaction), czyli prezentowania problemu, działania jakie podjąłeś i efektu, jaki ono przyniosło. Jeśli chcesz pochwalić się udoskonalonym przez Ciebie systemem raportowania wyników sprzedażowych w firmie, zacznij od określenia sytuacji wyjściowej, późnie opisz podjęte przez Ciebie kroki i ich konsekwencje (np. skrócenie czasu raportowania o 20%). Nie bój się używać liczb czy porównań, które lepiej zobrazują rezultat Twojej pracy.

 

Niezależnie od tego z których trików skorzystasz, nie zapomnij do każdej rozmowy o pracę sumiennie się przygotować. Prócz najważniejszych informacji o sobie, postaraj się zdobyć jak najwięcej informacji o Twoim potencjalnym pracodawcy, branży w której działa oraz bezpośredniej konkurencji. Mając tą wiedzę, podczas rozmowy z rekruterem będziesz czuł się zwyczajnie pewniej.

Oceń artykuł


Narzędzia