10 porad, jak by膰 lepszym mened偶erem

Kategoria
Kariera i rozw贸j

Autor wpisu
Pracuj.pl
Kategoria: Kariera i rozw贸j

Z artyku艂u dowiesz si臋:

  • jakie cechy i kompetencje powinien mie膰 mened偶er
  • jak zadba膰 o sw贸j dalszy rozw贸j
  • co negatywnie wp艂ywa na efektywno艣膰 i atmosfer臋 w zespole

Dla mened偶era 鈥瀦 powo艂ania鈥 praca nad sob膮 nigdy si臋 nie ko艅czy. Jako kierownik musisz by膰 nie tylko 艣wietnym specjalist膮, ale r贸wnie偶 biznesmenem, psychologiem, mediatorem, opiekunem i wzorem do na艣ladowania. Tylko w ten spos贸b mo偶esz zmotywowa膰 zesp贸艂 do osi膮gania zaplanowanych cel贸w. Istotne jest tak偶e, 偶eby艣 lubi艂 to, co robisz.

Mened偶er to kto艣, kto鈥

Aby firma dzia艂a艂a dobrze, niezb臋dna jest prawid艂owa organizacja. Dbaj膮 o ni膮 m.in. pracownicy zatrudnieni na szczeblu kierowniczym, kt贸rzy organizuj膮 rekrutacj臋, prowadz膮 szkolenia i oceniaj膮 efektywno艣膰 dzia艂ania zatrudnionych os贸b. Od ich oceny mog膮 zale偶e膰 r贸wnie偶 dalsze losy konkretnego pracownika, tzn. jego awans lub zwolnienie.

Ocena okresowa pracownika 鈥 jakie s膮 jej kryteria?

Zakres obowi膮zk贸w mened偶era jest szeroki. Zadania, jakie wykonuje, dotycz膮 przede wszystkim podw艂adnych. Postawa kierownika powinna wi臋c wyra偶a膰 trosk臋 o ich rozw贸j, motywacj臋, poczucie satysfakcji, zaanga偶owanie itd. Aby prawid艂owo realizowa膰 obowi膮zki, warto pod膮偶a膰 za wskaz贸wkami wynikaj膮cymi z do艣wiadczenia:

  • Nie nastawiaj si臋 wy艂膮cznie na zysk, ale postaw na dobr膮 atmosfer臋 w pracy

Interes firmy jest wa偶ny, ale nie mo偶na realizowa膰 go kosztem dobra pracownik贸w. Mened偶er powinien cechowa膰 si臋 wnikliwo艣ci膮 i wiedzie膰, jak zarz膮dza膰 lud藕mi, aby osi膮ga膰 zamierzone rezultaty, a jednocze艣nie zagwarantowa膰 pracownikom dobr膮 atmosfer臋 i stworzy膰 warunki sprzyjaj膮ce osi膮ganiu satysfakcji zawodowej.

  • Zg艂臋biaj wiedz臋 psychologiczn膮

Efektywne zarz膮dzanie zespo艂em jest niemo偶liwe, je艣li nie posiada si臋 podstawowej wiedzy psychologicznej. Jako mened偶er powiniene艣 wiedzie膰, w jakie pu艂apki mo偶esz wpa艣膰, prowadz膮c rekrutacj臋 lub wykonuj膮c inne obowi膮zki przypisane to Twojego stanowiska. Chodzi np. o tzw. efekt aureoli, czyli sk艂onno艣膰 do przypisywania dobrych cech osobie, u kt贸rej przy pierwszym spotkaniu zauwa偶y艂e艣 jedn膮 pozytywn膮 w艂a艣ciwo艣膰, np. urod臋. Im wi臋ksza 艣wiadomo艣膰 pu艂apek, tym 艂atwiej o umiej臋tno艣膰 dokonywania obiektywnej oceny. 聽

  • Rozwijaj si臋!

Awans na stanowisko kierownicze to wa偶ny etap w karierze, kt贸ry poprzedza nadej艣cie du偶ych zmian. Mierzenie si臋 z nowymi obowi膮zkami mo偶e by膰 dla Ciebie trudne, ale warto potraktowa膰 nowe wyzwania jak wymagaj膮ce lekcje. Osi膮ganiu kolejnych etap贸w rozwoju zwykle towarzysz膮 kryzysy. Tak膮 teori臋 wysnu艂 Erik Erikson, kt贸ry stworzy艂 koncepcj臋 rozwoju psychospo艂ecznego. Zdaniem naukowca cz艂owiek staje si臋 coraz bardziej 艣wiadomy i lepiej przystosowany do 偶ycia dzi臋ki pozytywnemu radzeniu sobie z prze艂omowymi momentami swojego 偶ycia. Wszystko po to, by osi膮gn膮膰 integralno艣膰. Aby dowiedzie膰 si臋 wi臋cej na ten temat, mo偶esz si臋gn膮膰 po ksi膮偶k臋 鈥濪ope艂niony cykl 偶ycia鈥. 聽聽

5 krok贸w do pokonania kryzysu w pracy

  • Nie b贸j si臋 dzieli膰 wiedz膮 i do艣wiadczeniem z pracownikami

Mened偶er powinien 艣wieci膰 przyk艂adem i swoj膮 postaw膮 艣wiadczy膰 o tym, 偶e praca zespo艂owa przynosi znacznie wi臋ksze korzy艣ci ni偶 rywalizacja. Jego postawa wp艂ywa na atmosfer臋 w grupie, a tym samym 鈥 na efektywno艣膰. Pracownicy, kt贸rzy czuj膮 si臋 niekomfortowo, nie b臋d膮 dzia艂a膰 wydajnie. 聽

  • Wykorzystuj mocne strony podw艂adnych, nie rywalizuj膮c z nimi

Ch臋膰 rywalizowania z podw艂adnymi 艣wiadczy o niskim poczuciu w艂asnej warto艣ci. Apodyktyczno艣膰 oraz ch臋膰 udowodnienia swojej wy偶szo艣ci blokuje rozw贸j pracownik贸w, dlatego wa偶ne jest, by mened偶er posiada艂 dojrza艂膮, prawid艂owo rozwini臋t膮 osobowo艣膰.

  • Zanim zostaniesz mened偶erem, zastan贸w si臋, 鈥 czy chcesz nim by膰

Obj臋cie funkcji kierownika tylko ze wzgl臋du na ch臋膰 zaspokojenia w艂asnych ambicji mo偶e wywo艂a膰 katastrofalne skutki. Nie ka偶dy dobry fachowiec posiada predyspozycje do zarz膮dzania lud藕mi, takie jak np. odporno艣膰 na stres czy asertywno艣膰. Je艣li nie chcesz zarz膮dza膰, ale zale偶y Ci na rozwijaniu kariery, mo偶esz ubiega膰 si臋 o awans poziomy. 聽

  • Panuj nad sob膮 i swoimi emocjami

Dojrza艂o艣膰 polega nie tylko na w艂a艣ciwym nastawieniu do podw艂adnych. Przejawia si臋 tak偶e umiej臋tno艣ci膮 panowania nad sob膮 i zachowania zimnej krwi w stresuj膮cych sytuacjach. Mo偶na uczy膰 si臋, jak radzi膰 sobie ze stresem i w pewnym stopniu rozwija膰 odporno艣膰, ale to, jak zachowujesz si臋 w trudnych chwilach, wynika r贸wnie偶 z Twoich predyspozycji.

  • B膮d藕 empatyczny

Rz膮dy twardej r臋ki nie sprawdzaj膮 si臋 w firmie, kt贸ra jest nastawiona na realizacj臋 cel贸w. Wp艂ywaj膮 niekorzystnie na atmosfer臋 i odbieraj膮 ch臋膰 do pracy. Kierownik nie 聽mo偶e by膰 bezwzgl臋dny i zamkni臋ty na opinie pracownik贸w. Empatia powinna by膰 widoczna m.in. w sposobie komunikacji.

  • Tw贸rz warunki sprzyjaj膮ce kreatywno艣ci

Je艣li chcesz, by zarz膮dzany przez Ciebie zesp贸艂 m贸g艂 si臋 wykaza膰, nie narzucaj gotowych rozwi膮za艅. B膮d藕 otwarty na pomys艂y podw艂adnych, kt贸rzy mog膮 wnie艣膰 艣wie偶o艣膰 do realizowanego projektu. Naucz si臋 s艂ucha膰 i doceniaj przejawy inicjatywy.

  • Poznaj przepisy prawne

Przyk艂adowo, w Twoim zespole znajduje si臋 osoba, kt贸ra pozwala sobie na odwa偶ne 偶arty w stosunku do kobiet. Wa偶ne, 偶eby艣 wiedzia艂, czy i jakie konsekwencje mo偶esz wyci膮gn膮膰 wobec takiego cz艂owieka.

Warto艣ci w biznesie

A Ty, jakim jeste艣 mened偶erem? Realizuj膮c okre艣lone przedsi臋wzi臋cia, kierujesz si臋 przede wszystkim interesem firmy i dobrem pracownik贸w? A mo偶e jeste艣 indywidualist膮, kt贸remu zale偶y przede wszystkim na osi膮ganiu w艂asnych cel贸w? Fundamenty, na kt贸rych opiera si臋 Twoja praca, mog膮 zadecydowa膰 o tym, czy odniesiesz sukces czy pora偶k臋. Je艣li np. nie szanujesz podw艂adnych i wsp贸艂pracownik贸w, uciekasz si臋 do metod, takich jak zastraszanie, oskar偶anie itd., nie osi膮gniesz zadowalaj膮cych rezultat贸w. Wa偶ne, 偶eby艣 mia艂 w sobie r贸wnie偶 wyrozumia艂o艣膰. 艁atwiej rozwija膰 t臋 cech臋, przyjmuj膮c do wiadomo艣ci, 偶e Ty r贸wnie偶 pope艂niasz b艂臋dy i ponosisz pora偶ki. 聽聽

Motywacja pozytywna i negatywna 鈥 co to takiego?

Kreator CV: stw贸rz za darmo w 3 prostych krokach skuteczne i profesjonalne CV
Stw贸rz CV

殴r贸d艂o:

  1. Pawlikowska-Olszta M., Skuteczny mened偶er. Czego nie ucz膮 w szkole o zarz膮dzaniu lud藕mi, 2015.

 

Oce艅 artyku艂


Narz臋dzia